Szczegółowe wymagania weterynaryjne mające zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 15 stycznia 2015 r.
w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt 2

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 18 pkt 1 lit. a i pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania weterynaryjne:
1)
dla prowadzenia działalności w zakresie utrzymywania lub hodowli zwierząt na potrzeby pokazów zwierząt, edukacji, ochrony i zachowania gatunków zwierząt, prowadzenia podstawowych lub stosowanych badań naukowych lub hodowli zwierząt używanych do prowadzenia takich badań;
2)
przy przywozie z państw trzecich zwierząt kopytnych, ptaków, małp (Simiae i Prosimiae), pszczół (Apis mellifera), trzmieli, zającowatych, a także norek, lisów oraz psów, kotów i fretek;
3)
w handlu zwierzętami, o których mowa w pkt 2.
§  2.
1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ptaki - ptaki niezaliczone do drobiu zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
2)
zwierzęta kopytne - zwierzęta kopytne inne niż wskazane w przepisach wymienionych w części I załącznika nr 1 do ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 145, z późn. zm.);
3)
instytucja, instytut lub ośrodek - placówkę o stałej lokalizacji, w której utrzymuje się lub hoduje zwierzęta na potrzeby pokazów zwierząt, edukacji, ochrony i zachowania gatunków zwierząt, prowadzenia podstawowych lub stosowanych badań naukowych lub hodowli zwierząt używanych do prowadzenia takich badań, zatwierdzoną zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku C do dyrektywy Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt 1 do dyrektywy 90/425/EWG (Dz. Urz. WE L 268 z 14.09.1992, str. 54, z późn zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 13, str. 154), zwanej dalej "dyrektywą 92/65/EWG".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o państwach członkowskich Unii Europejskiej należy przez to rozumieć również państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
§  3.
Wymagania weterynaryjne dla prowadzenia działalności w zakresie utrzymywania lub hodowli zwierząt na potrzeby pokazów zwierząt, edukacji, ochrony i zachowania gatunków zwierząt, prowadzenia podstawowych lub stosowanych badań naukowych lub hodowli zwierząt używanych do prowadzenia takich badań, w tym:
1)
przypadki, w których wymaga się stwierdzenia spełnienia wymagań weterynaryjnych w odniesieniu do poszczególnych obiektów lub miejsc, w których ma być prowadzona ta działalność,
2)
szczegółowe warunki, po zaistnieniu których wydaje się decyzje, określone w art. 8 ust. 1 i art. 9 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1,
3)
warunki ponownego stwierdzania spełniania wymagań weterynaryjnych przez dany podmiot, obiekt budowlany lub miejsce, w stosunku do których wydano decyzję, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1
-
są określone w załączniku C do dyrektywy 92/65/EWG.
§  4.
1.
Zwierzęta kopytne, ptaki, małpy (Simiae i Prosimiae), pszczoły (Apis mellifera), trzmiele, zającowate oraz norki i lisy mogą być przywożone z państw trzecich, jeżeli:
1)
spełniają wymagania określone w:
a)
§ 6 - w przypadku małp (Simiae i Prosimiae),
b)
§ 7 - w przypadku zwierząt kopytnych,
c)
§ 8 - w przypadku ptaków,
d)
§ 9 - w przypadku pszczół (Apis mellifera) i trzmieli,
e)
§ 10 - w przypadku zwierząt zającowatych,
f)
§ 11 - w przypadku lisów i norek;
2)
bezpośrednio przed wysyłką zwierząt została przeprowadzona przez urzędowego lekarza weterynarii kontrola potwierdzająca, że warunki transportu zwierząt są zgodne z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 (Dz. Urz. UE L 3 z 05.01.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 1/2005";
3)
towarzyszące im świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii poświadcza spełnienie wymagań, o których mowa w pkt 1 i 2.
2.
Psy, koty i fretki mogą być przywożone z państw trzecich, jeżeli:
1)
spełniają wymagania określone w art. 10 ust. 1 lit. a-d oraz w art. 12 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) nr 576/2013";
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii potwierdza, że w ciągu 48 godzin przed wysyłką zwierzęta były zbadane klinicznie przez urzędowego lekarza weterynarii i nie wykazywały objawów chorób oraz ich stan zdrowia pozwala na transport do miejsca przeznaczenia.
3.
Wzory świadectw zdrowia dla zwierząt przywożonych z państw trzecich są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 92/65/EWG.
4.
Przywiezione zwierzęta, o których mowa w ust. 1 i 2, przed umieszczeniem na rynku poddaje się kwarantannie w miejscu przeznaczenia zgodnie z zaleceniami urzędowego lekarza weterynarii.
§  5.
Zwierzęta, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2, mogą być przedmiotem handlu, jeżeli:
1)
pochodzą z instytucji, instytutów lub ośrodków albo
2)
pochodzą z gospodarstw, w tym z gospodarstw pośredniczących w obrocie takimi zwierzętami:
a)
w których zwierzęta są poddawane regularnym badaniom zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu,
b)
które powiadamiają właściwy organ weterynaryjny o wystąpieniu wśród posiadanych zwierząt chorób wymienionych w załączniku A i B do dyrektywy 92/65/EWG, dla których państwo członkowskie Unii Europejskiej realizuje program zwalczania lub monitorowania,
c)
które przestrzegają krajowych środków w zakresie zwalczania choroby zakaźnej zwierząt objętej programem zwalczania lub monitorowania, sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 14 lub art. 15 ust. 2 dyrektywy 92/65/EWG,
d)
które umieszczają na rynku zwierzęta, którym nie towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt lub dokument handlowy, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, § 7 ust. 1 pkt 7, § 8 ust. 2 pkt 3, § 9 ust. 1 pkt 2, § 10 pkt 4 i § 12 pkt 2, oraz niewykazujące objawów chorób zakaźnych zwierząt, pochodzące z gospodarstw lub obszarów nieobjętych ograniczeniami ze względów zdrowotnych i którym towarzyszy zaświadczenie potwierdzające, że zwierzęta w trakcie wysyłki nie wykazywały widocznych objawów choroby oraz pochodzą z gospodarstwa niepodlegającego żadnym ograniczeniom związanym ze zdrowiem zwierząt,
e)
w których zwierzęta są utrzymywane w warunkach zapewniających ich dobrostan.
§  6.
1.
Małpy (Simiae i Prosimiae) mogą być przedmiotem handlu, jeżeli:
1)
pochodzą z instytucji, instytutów lub ośrodków oraz są przeznaczone dla instytucji, instytutów lub ośrodków;
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia zawiera deklarację gwarancji zdrowia i jest wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii nadzorującego instytucję, instytut lub ośrodek pochodzenia zwierząt.
2.
Instytucja, instytut lub ośrodek może nabywać małpy (Simiae i Prosimiae) od podmiotów nieprowadzących obrotu zwierzętami po uzyskaniu zgody powiatowego lekarza weterynarii oraz po przebyciu kwarantanny w sposób określony w ust. 3 załącznika C do dyrektywy 92/65/EWG.
§  7.
1.
Zwierzęta kopytne mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
zostały oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację;
2)
nie są zwierzętami, które powinny zostać poddane ubojowi zgodnie z programami zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
3)
nie były szczepione przeciwko pryszczycy oraz spełniają wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu zwalczania pryszczycy (Dz. U. Nr 28, poz. 205);
4)
od czasu opuszczenia gospodarstwa pochodzenia do czasu przybycia do miejsca przeznaczenia nie miały kontaktu z innymi zwierzętami kopytnymi o odmiennym statusie zdrowotnym;
5)
pochodzą z gospodarstwa, które nie jest objęte zakazami lub ograniczeniami z powodu wystąpienia podejrzenia lub stwierdzenia choroby zakaźnej zwierząt objętej obowiązkiem zwalczania, na którą dany gatunek zwierząt jest wrażliwy;
6)
pozostawały w gospodarstwie pochodzenia od urodzenia lub przez co najmniej 30 dni poprzedzających wysyłkę;
7)
towarzyszące im świadectwo zdrowia zawiera deklarację, która jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Zwierzęta kopytne przeżuwające mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w ust. 1:
1)
pochodzą ze stada uznanego za urzędowo wolne od gruźlicy i urzędowo wolnego od brucelozy albo
2)
pochodzą z gospodarstwa, w którym:
a)
nie stwierdzono przypadków gruźlicy lub brucelozy - w okresie 42 dni poprzedzających wysyłkę zwierząt,
b)
zwierzęta były poddane próbie tuberkulinowej i testowi na wykrycie przeciwciał przeciwko Brucella sp. w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę i wyniki badań wskazują na brak zakażenia.
3.
Zwierzęta parzystokopytne nieprzeżuwające (świniowate) mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w ust. 1:
1)
pochodzą z obszaru nieobjętego zakazami lub ograniczeniami z powodu zwalczania afrykańskiego pomoru świń;
2)
pochodzą z gospodarstwa nieobjętego zakazami lub ograniczeniami z powodu zwalczania klasycznego pomoru świń;
3)
pochodzą z gospodarstwa wolnego od brucelozy albo zostały poddane testowi na wykrycie przeciwciał przeciwko Brucella sp. w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę i wyniki badań wskazują na brak zakażenia.
§  8.
1.
Ptaki mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono grypy ptaków w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę;
2)
pochodzą z gospodarstwa albo obszaru nieobjętego zakazami lub ograniczeniami z powodu zwalczania rzekomego pomoru drobiu;
3)
zostały poddane kwarantannie w miejscu przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej - jeżeli pochodzą z państwa trzeciego.
2.
Ptaki z rodziny papugowatych mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w ust. 1:
1)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono choroby papuziej (Chlamydia psittaci) w okresie 2 miesięcy poprzedzających wysyłkę, liczonych od dnia stwierdzenia wystąpienia ostatniego przypadku tej choroby lub zakończenia ich leczenia, oraz nie miały w tym okresie kontaktu ze zwierzętami pochodzącymi z gospodarstw, w których tę chorobę stwierdzono;
2)
zostały oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację;
3)
zostały zaopatrzone w dokument handlowy wystawiony przez urzędowego lekarza weterynarii lub upoważnionego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za gospodarstwo pochodzenia ptaków.
§  9.
1.
Pszczoły (Apis mellifera) mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z obszaru, który nie podlega zakazom z powodu występowania zgnilca amerykańskiego pszczół w okresie co najmniej 30 dni poprzedzających wysyłkę, liczonym od dnia:
a)
stwierdzenia wystąpienia ostatniego przypadku zgnilca amerykańskiego pszczół,
b)
przeprowadzenia przeglądu uli na obszarze o promieniu 3 kilometrów od stwierdzonego ogniska zgnilca amerykańskiego oraz spalenia skażonych uli lub przeprowadzenia zabiegów eliminujących zgnilec amerykański pszczół;
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia potwierdza spełnienie wymagań, o których mowa w pkt. 1.
2.
Dla trzmieli stosuje się wymagania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wymagania równoważne wymaganiom, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
§  10.
Zwierzęta zającowate mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono wścieklizny lub nie podejrzewano jej wystąpienia - w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę;
2)
nie miały kontaktu ze zwierzętami pochodzącymi z gospodarstw, w których stwierdzono wściekliznę lub podejrzewano jej wystąpienie - w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę;
3)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono u zwierząt klinicznych objawów myksomatozy królików;
4)
są zaopatrzone w świadectwo zdrowia, jeżeli jest ono wymagane przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, zaopatrzone w deklarację, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  11.
Lisy i norki mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z gospodarstw, w których:
a)
są prowadzone regularne szczepienia lisów i norek przeciwko wściekliźnie,
b)
nie stwierdzono wścieklizny lub nie podejrzewano jej wystąpienia - w okresie 6 miesięcy poprzedzających wysyłkę;
2)
nie miały kontaktu ze zwierzętami pochodzącymi z gospodarstw, w których stwierdzono wściekliznę lub podejrzewano jej wystąpienie - w okresie 6 miesięcy poprzedzających wysyłkę.
§  12.
Psy, koty i fretki mogą być przedmiotem handlu, jeżeli:
1)
spełniają warunki określone w art. 6 oraz, jeżeli ma to zastosowanie, w art. 7 rozporządzenia (UE) nr 576/2013;
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia potwierdza, że w ciągu 48 godzin przed wysyłką zwierzęta były zbadane klinicznie przez urzędowego lekarza weterynarii i nie wykazywały objawów chorób oraz ich stan zdrowia pozwalał na transport do miejsca przeznaczenia na planowanej trasie zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1/2005.
§  13.
Zwierzęta z gatunków wrażliwych na choroby określone w załączniku A i B do dyrektywy 92/65/EWG, dla których państwo członkowskie Unii Europejskiej miejsca przeznaczenia zwierząt uzyskało dodatkowe gwarancje, wysyłane z i do instytucji, instytutów lub ośrodków, mogą być przedmiotem handlu, jeżeli są zaopatrzone w świadectwo zdrowia:
1)
wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii nadzorującego instytucję, instytut lub ośrodek pochodzenia zwierząt;
2)
w którym jest potwierdzenie, że pochodzą one z instytucji, instytutu lub ośrodka.
§  14.
Wzór świadectwa zdrowia dla zwierząt, o których mowa w § 6-12, będących przedmiotem handlu, jest określony w załączniku E do dyrektywy 92/65/EWG.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DEKLARACJA DO ŚWIADECTWA ZDROWIA WYSTAWIANEGO DLA ZWIERZĄT KOPYTNYCH

Ja, niżej podpisany urzędowy lekarz weterynarii, zaświadczam, że przeżuwacze/świniowate 4 inne niż objęte dyrektywą Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz. Urz. WE L 121 z 29.07.1964, str. 1977, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 13, z późn. zm.):

1) należą do gatunków ........................;

2) w czasie przeprowadzania badania nie wykazywały jakichkolwiek klinicznych objawów choroby, na którą są wrażliwe;

3) pochodzą z urzędowo wolnego od gruźlicy 5 /urzędowo wolnego od brucelozy 6 albo wolnego od brucelozy stada 7 /gospodarstwa 8 niebędącego przedmiotem ograniczeń z powodu pomoru świń albo z gospodarstwa, w którym takie zwierzę 9 /zwierzęta 10 było 11 /były 12 poddane testom określonym w art. 6 ust. A pkt 2 lit. b dyrektywy 92/65/EWG i uzyskano ujemny wynik tych badań.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DEKLARACJA DO ŚWIADECTWA ZDROWIA WYSTAWIANEGO DLA ZWIERZĄT ZAJĄCOWATYCH

Ja, niżej podpisany ....................................................................., zaświadczam, że powyższa przesyłka spełnia wymogi art. 9 dyrektywy 92/65/EWG i że przewożone zwierzęta nie wykazywały podczas badania żadnych klinicznych objawów choroby.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia:

1) częściowo wdrażają postanowienia dyrektywy Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt 1 do dyrektywy 90/425/EWG (Dz. Urz. WE L 268 z 14.09.1992, str. 54, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 13, str. 154);

2) wykonują postanowienia:

a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 (Dz. Urz. UE L 3 z 05.01.2005, str. 1),

b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 1),

c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/31/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. zmieniającej dyrektywę Rady 92/65/EWG w zakresie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt, regulujących wewnątrzunijny handel psami, kotami, fretkami oraz ich przywóz do Unii (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 107),

d) decyzji wykonawczej Komisji 2013/518/UE z dnia 21 października 2013 r. zmieniającej część 1 załącznika E do dyrektywy Rady 92/65/EWG w odniesieniu do wzoru świadectwa zdrowia dla zwierząt pochodzących z gospodarstw (Dz. Urz. UE L 281 z 23.10.2013, str. 14).

3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt (Dz. U. Nr 37, poz. 332 oraz z 2006 r. Nr 126, poz. 881), które zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 145, poz. 916) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Niepotrzebne skreślić.
6 Niepotrzebne skreślić.
7 Niepotrzebne skreślić.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Niepotrzebne skreślić.
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024