Prowadzenie listy stałych mediatorów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 stycznia 2016 r.
w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów

Na podstawie art. 157f ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia listy stałych mediatorów, zwanej dalej "listą";
2)
tryb wpisywania i skreślania z listy;
3)
tryb zamieszczania na liście i aktualizacji danych i informacji;
4)
sposób potwierdzania spełnienia warunków wpisywania na listę;
5)
wzór formularza wniosku o wpis na listę;
6)
rodzaje dokumentów załączanych do wniosku.
§  2. 
1. 
Prezes sądu okręgowego prowadzi listę w formie tabelarycznej w postaci pisemnej i elektronicznej.
2. 
Nagłówek tabeli stanowią rubryki określające poszczególne rodzaje danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej "ustawą".
3. 
Wpisy dotyczące poszczególnych mediatorów oddziela się od siebie pogrubioną linią poziomą.
4. 
Wpisy zamieszcza się w porządku alfabetycznym.
§  3. 
Wniosek o wpis na listę składa się do prezesa wybranego sądu okręgowego na urzędowym formularzu. Wzór formularza jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  4. 
Osoba ubiegająca się o wpis na listę potwierdza spełnienie warunków wpisywania na listę przez złożenie stosownych oświadczeń potwierdzonych czytelnym podpisem oraz oryginałów lub kopii dokumentów.
§  5. 
1. 
Do wniosku dołącza się kopie dokumentów potwierdzających wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji, którymi są: informacje o liczbie przeprowadzonych mediacji, spis wydanych publikacji na temat mediacji, opinie ośrodków mediacyjnych lub osób fizycznych o posiadanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie mediacji, dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie, odbyte szkolenia z zakresu mediacji oraz określające specjalizację.
2. 
Prezes sądu okręgowego w razie wątpliwości co do treści lub autentyczności załączonych dokumentów może żądać okazania oryginałów dokumentów załączonych do wniosku.
§  6. 
Wpisu na listę dokonuje się po sprawdzeniu spełnienia przez osobę ubiegającą się o wpis warunków, o których mowa w art. 157a pkt 1-5 ustawy, oraz sprawdzeniu, czy zostały załączone oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 157b § 2 i 3 ustawy.
§  7. 
Osobę wpisaną na listę prowadzoną w innym sądzie okręgowym wpisuje się na listę na podstawie załączonej do wniosku decyzji.
§  8. 
Wpisu na listę danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się na podstawie ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 157b § 1 ustawy, lub decyzji o wpisie na listę wydanej przez prezesa innego sądu okręgowego.
§  9. 
1. 
Aktualizacji danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się po złożeniu wniosku stałego mediatora w tym przedmiocie. Dane dotychczas umieszczone na liście zastępuje się aktualnymi danymi.
2. 
W razie ujawnienia okoliczności wskazującej, że zamieszczone na liście dane i informacje, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, są nieaktualne, na liście umieszcza się o tym wzmiankę.
§  10. 
1. 
Skreślenia mediatora z listy w przypadkach, o których mowa w art. 157c § 1 ustawy, dokonuje prezes sądu okręgowego po stwierdzeniu tych okoliczności.
2. 
Z wyjątkiem przypadku określonego w art. 157c § 1 pkt 2 ustawy, postępowanie w przedmiocie skreślenia mediatora z listy może zostać wszczęte z urzędu.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

......................................................
(miejscowość, data)
Do Prezesa Sądu Okręgowego
w ...................................................
WNIOSEK O WPIS NA LISTĘ STAŁYCH MEDIATORÓW

Wnoszę o wpis na listę stałych mediatorów, prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego w

.......................................................................................................................................................

1. Imię i nazwisko osoby ubiegającej się o wpis

.......................................................................................................................................................

2. Adres osoby ubiegającej się o wpis

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. Wskazanie danych osoby ubiegającej się o wpis, które zostaną zamieszczone na liście

stałych mediatorów:1)

1) imię i nazwisko

.......................................................................................................................................................

2) rok urodzenia

.......................................................................................................................................................

3) adres do korespondencji

.......................................................................................................................................................

________________________

1) Nie wypełnia wnioskodawca wpisany już na listę stałych mediatorów przez prezesa innego sądu okręgowego.

4) numer telefonu2)

.......................................................................................................................................................

5) adres poczty elektronicznej2)

.......................................................................................................................................................

6) informacja dotycząca wykształcenia i odbytych szkoleń

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

7) informacja dotycząca specjalizacji

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

8) informacja o wpisie na listę mediatorów prowadzoną przez organizacje pozarządowe lub

uczelnie, o której mowa w art. 1832 § 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks

postępowania cywilnego2)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4. Informacja, czy osoba ubiegająca się o wpis została wpisana na listę stałych mediatorów

w innym sądzie okręgowym; jeżeli tak, to w którym sądzie

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

________________________

2) Podlega wypełnieniu w razie wnioskowania osoby ubiegającej się o wpis o zamieszczenie na liście stałych

mediatorów.

Wykaz załączników3):

1) oświadczenie o ukończeniu 26 lat;

2) oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych;

3) oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw publicznych;

4) oświadczenie o tym, że kandydat jest/nie jest sędzią w stanie spoczynku4);

5) oświadczenie o znajomości języka polskiego;

6) oświadczenie, że kandydat nie został prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;

7) oświadczenie o tym, że kandydat jest świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 Kodeksu karnego.

________________________

3) Oświadczeń nie składa wnioskodawca wpisany już na listę stałych mediatorów przez prezesa innego sądu

okręgowego.

4) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024