Przenoszenie do służby w Policji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 21 lutego 2017 r.
w sprawie przenoszenia do służby w Policji

Na podstawie art. 25a ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60 i 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb prowadzenia postępowania w stosunku do przenoszonych do służby w Policji funkcjonariuszy Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
2)
właściwy przełożony - przełożonego, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy.
§  2.
Komendant Główny Policji, rozpatrując wniosek o przeniesienie do pełnienia służby w Policji funkcjonariusza Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "funkcjonariuszem", uwzględnia szczególne predyspozycje do jej pełnienia, w szczególności:
1)
posiadane doświadczenie i umiejętności w wykonywaniu czynności:
a)
prewencyjnych lub
b)
analitycznych, lub
c)
operacyjno-rozpoznawczych, lub
d)
dochodzeniowo-śledczych, lub
e)
z zakresu kryminalistyki;
2)
posiadane doświadczenie i umiejętności w wykonywaniu czynności z zakresu kontroli pirotechnicznej;
3)
posiadane doświadczenie i umiejętności w zakresie eksploatacji i naprawy:
a)
sprzętu radiowego, telefoniczno-telegraficznego, informatycznego lub telekomunikacyjnego, lub
b)
urządzeń łączności, optoelektronicznych lub utajniających;
4)
posiadane doświadczenie i umiejętności w zakresie zarządzania siecią teleinformatyczną, administrowania sieciowymi systemami operacyjnymi oraz programowania aplikacji użytkowych;
5)
ukończoną aplikację sądową, prokuratorską, adwokacką, radcowską, legislacyjną lub kontrolerską;
6)
posiadane uprawnienia lotnicze w określonej specjalności, w tym aktualną licencję pilota zawodowego, mechanika lotniczego lub mechanika pokładowego;
7)
posiadane prawo wykonywania zawodu lekarza lub lekarza weterynarii;
8)
posiadane prawo wykonywania zawodu psychologa;
9)
posiadany tytuł biegłego rewidenta lub możliwość sprawowania funkcji głównego księgowego, określoną w odrębnych przepisach;
10)
posiadane doświadczenie i umiejętności przydatne do służby w pododdziałach antyterrorystycznych Policji.
§  3.
1.
Funkcjonariusz składa wniosek o przeniesienie do pełnienia służby w Policji, zwany dalej "wnioskiem", do Komendanta Głównego Policji za pośrednictwem odpowiednio: Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa Biura Ochrony Rządu, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu, Szefa Służby Wywiadu Wojskowego, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, którzy dołączają do wniosku uwierzytelniony wyciąg z akt osobowych funkcjonariusza i przekazują go Komendantowi Głównemu Policji.
2.
Komendant Główny Policji, niezwłocznie po otrzymaniu, przekazuje wniosek, wraz z uwierzytelnionym wyciągiem z akt osobowych funkcjonariusza, do właściwego przełożonego w celu jego zaopiniowania.
3.
Właściwy przełożony przekazuje zaopiniowany wniosek, wraz z uwierzytelnionym wyciągiem z akt osobowych funkcjonariusza, komórce organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw kadr.
4.
W stosunku do funkcjonariuszy ubiegających się o przeniesienie do służby w Komendzie Głównej Policji przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się.
§  4.
1.
Komendant Główny Policji, po otrzymaniu zaopiniowanego wniosku i jego akceptacji, występuje do ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zgodę na przeniesienie funkcjonariusza do służby w Policji.
2.
Komendant Główny Policji, przed wystąpieniem do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, może zarządzić badanie funkcjonariusza ubiegającego się o przeniesienie do służby w Policji w celu ustalenia jego zdolności fizycznej i psychicznej do służby przez komisje lekarskie, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy.
3.
Komendant Główny Policji może odmówić akceptacji wniosku, jeśli przeniesienie funkcjonariusza do służby w Policji nie jest uzasadnione potrzebami służby.
4.
Komendant Główny Policji zawiadamia pisemnie odpowiednio: Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa Biura Ochrony Rządu, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu, Szefa Służby Wywiadu Wojskowego, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz funkcjonariusza o negatywnym rozpatrzeniu wniosku lub o niewyrażeniu przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych zgody na przeniesienie.
5.
Uwierzytelniony wyciąg z akt osobowych funkcjonariusza nieprzeniesionego do służby w Policji niezwłocznie jest zwracany odpowiednio: Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Biura Ochrony Rządu, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  5.
1.
Komendant Główny Policji podpisuje porozumienie, o którym mowa w art. 25a ust. 2 ustawy, po otrzymaniu zgody, o której mowa w § 4 ust. 1.
2.
Porozumienie zawiera w szczególności:
1)
datę zawarcia porozumienia;
2)
podstawę prawną przeniesienia;
3)
nazwisko i imię funkcjonariusza, który ma być przeniesiony;
4)
datę ustania służby w formacji, w której funkcjonariusz pełni służbę;
5)
datę, od której liczy się początek służby funkcjonariusza w Policji;
6)
uzasadnienie przeniesienia funkcjonariusza do służby w Policji;
7)
podpisy organów zawierających porozumienie.
§  6.
1.
Przeniesienie funkcjonariusza do służby w Policji potwierdza rozkazem personalnym Komendant Główny Policji.
2.
Rozkaz personalny zawiera w szczególności:
1)
datę wydania rozkazu personalnego;
2)
podstawę prawną;
3)
nazwisko i imię funkcjonariusza, imię ojca oraz numer identyfikacyjny;
4)
charakter służby (przygotowawcza lub stała);
5)
datę, od której liczy się początek służby funkcjonariusza w Policji;
6)
nazwę stanowiska służbowego;
7)
grupę zaszeregowania stanowiska służbowego oraz przyznane dodatki do uposażenia, a także wysokość miesięcznych stawek uposażenia zasadniczego i dodatków do uposażenia, jeżeli mają one charakter uznaniowy;
8)
określenie stopnia policyjnego odpowiadającego stopniowi odpowiedniej służby;
9)
uzasadnienie prawne i faktyczne przeniesienia funkcjonariusza do służby w Policji;
10)
pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.
3.
W przypadku przeniesienia funkcjonariusza do pełnienia służby w jednostce organizacyjnej Policji innej niż Komenda Główna Policji rozkaz personalny zawiera informację o pozostawieniu policjanta bez przydziału służbowego w dyspozycji właściwego przełożonego. Przepisów ust. 2 pkt 6-8 nie stosuje się.
4.
W przypadku przeniesienia funkcjonariusza do pełnienia służby w Komendzie Głównej Policji rozkaz personalny stanowi akt mianowania tego funkcjonariusza na stanowisko służbowe i stopień policyjny.
5.
Rozkaz personalny doręcza się odpowiednio: Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Biura Ochrony Rządu, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, funkcjonariuszowi oraz właściwemu przełożonemu.
6.
Uwierzytelniony wyciąg z akt osobowych funkcjonariusza przeniesionego do służby w Policji jest przekazywany właściwemu przełożonemu w celu dalszego prowadzenia.
7.
Komendant Główny Policji kieruje funkcjonariusza do pełnienia służby w jednostce organizacyjnej Policji, którą funkcjonariusz wskazał we wniosku, albo do innej jednostki, jeżeli wymaga tego ważny interes służby.
§  7.
Właściwy przełożony, o którym mowa w § 6 ust. 3, po otrzymaniu rozkazu personalnego, o którym mowa w § 6 ust. 1, mianuje policjanta na:
1)
stanowisko służbowe;
2)
stopień policyjny odpowiadający stopniowi odpowiedniej służby.
§  8.
1.
Właściwy przełożony mianuje funkcjonariusza Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego lub Służby Kontrwywiadu Wojskowego na stopień policyjny odpowiadający stopniowi odpowiedniej służby z dniem przeniesienia do służby w Policji.
2.
Właściwy przełożony mianuje funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego posiadającego stopień Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego lub Służby Kontrwywiadu Wojskowego na stopień policyjny odpowiadający stopniowi odpowiedniej służby z dniem przeniesienia do służby w Policji.
§  9.
Właściwy przełożony, określając okres służby i stażu funkcjonariusza, uznaje je za równorzędne, przyjmując odpowiednio, że jeden dzień służby i stażu w Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Służbie Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Centralnym Biurze Antykorupcyjnym odpowiada jednemu dniowi służby i stażu w Policji.
§  10.
1.
Właściwy przełożony, określając należności pieniężne o charakterze jednorazowym lub przysługujące za dany okres, uważa je za zrealizowane, jeżeli w czasie pełnienia służby w dotychczasowych jednostkach funkcjonariusz otrzymał należności pieniężne przysługujące z tego samego tytułu. Uposażenie funkcjonariusza z tytułu służby w Policji oraz nagrody rocznej podlega odpowiedniemu zmniejszeniu, jeżeli za ten sam okres nabył on prawo do uposażenia z tytułu służby w dotychczasowych jednostkach.
2.
Przeniesienie funkcjonariusza do służby w Policji w miejscowości innej niż dotychczasowe miejsce pełnienia służby stanowi przeniesienie na własną prośbę, w rozumieniu art. 36 ust. 1 ustawy.
§  11.
Właściwy przełożony, rozpatrując roszczenia funkcjonariusza przeniesionego do służby w Policji o wypłatę należności niezrealizowanych w dotychczasowych jednostkach, określa je na warunkach obowiązujących policjantów, chyba że stały się wymagalne przed przeniesieniem do służby w Policji.
§  12.
1.
Kwalifikacje zawodowe uprawniające do mianowania na pierwszy stopień oficerski, uzyskane w dotychczasowych jednostkach przez funkcjonariusza przeniesionego do służby w Policji, uznaje się za równorzędne z kwalifikacjami zawodowymi wyższymi w Policji.
2.
Kwalifikacje zawodowe, inne niż wskazane w ust. 1, uzyskane w dotychczasowych jednostkach przez funkcjonariusza przeniesionego do służby w Policji, uznaje się za równorzędne z kwalifikacjami zawodowymi podstawowymi w Policji.
§  13.
W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r. 2
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu prowadzenia postępowania w stosunku do przenoszonych do służby w Policji funkcjonariuszy Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celnej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. poz. 578), które traci moc z dniem 1 marca 2017 r. w związku z wejściem w życie art. 15 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024