Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych w 2018 r. i 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 20 marca 2018 r.
w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych w 2018 r. i 2019 r.

Na podstawie art. 113 ust. 12 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wysokość wskaźników, o których mowa w art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zwanej dalej "ustawą", zwiększających kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy, i kwoty refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3, 4, 8 i 9 ustawy, na wyposażenie szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz dotychczasowych gimnazjów i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie dotychczasowego gimnazjum w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych w zakresie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 2 ustawy, w 2018 r. i 2019 r.
§  2. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 113 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3;
4)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§  3. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0.
§  4. 
W przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
3)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6.
§  5. 
W przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 113 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3;
4)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§  6. 
W przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,4;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
3)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,4.
§  7. 
1. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 113 ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3;
4)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
2. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników do kształcenia specjalnego przeznaczonych dla uczniów słabowidzących, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 8;
2)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 8.
§  8. 
1. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w systemie Braille'a lub technologii umożliwiającej ich odczyt przez uczniów niewidomych, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8;
3)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6.
2. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników do kształcenia specjalnego przeznaczonych dla uczniów niewidomych, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w systemie Braille'a lub technologii umożliwiającej ich odczyt przez uczniów niewidomych, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 20;
2)
kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 3 i 4 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 20.
§  9. 
Wysokość wskaźnika dla kwot refundacji, o których mowa w art. 114 ust. 8 i 9 ustawy, odpowiada wysokości wskaźnika dla kwoty dotacji celowej na wyposażenie odpowiednio w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe uczniów z danym rodzajem niepełnosprawności określonego odpowiednio w § 2 pkt 1-3, § 3, § 4 pkt 1 i 2, § 5 pkt 1-3, § 6 pkt 1 i 2, § 7 ust. 1 pkt 1-3 i ust. 2 pkt 1 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2018 r. 2
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2315).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 441 oraz z 2017 r. poz. 590), które traci moc z dniem 1 kwietnia 2018 r. zgodnie z art. 147 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.615

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych w 2018 r. i 2019 r.
Data aktu: 20/03/2018
Data ogłoszenia: 26/03/2018
Data wejścia w życie: 01/04/2018