Przyjęcie rocznego sprawozdania z realizacji programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" za rok 2013.

UCHWAŁA Nr 141
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 2014 r.
w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania z realizacji programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" za rok 2013

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (Dz. U. Nr 267, poz. 2259, z 2008 r. Nr 225, poz. 1487 oraz z 2009 r. Nr 219, poz. 1706) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Rada Ministrów przyjmuje sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" za rok 2013, stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU WIELOLETNIEGO "POMOC PAŃSTWA W ZAKRESIE DOŻYWIANIA" ZA ROK 2013

1. PROGRAM WIELOLETNI "POMOC PAŃSTWA W ZAKRESIE DOŻYWIANIA" - STAN PRAWNY

Program wieloletni "Pomoc państwa w zakresie dożywiania", zwany dalej "Programem", został ustanowiony ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (Dz. U. Nr 267, poz. 2259, z późn. zm.), zwaną dalej "ustawą o ustanowieniu programu wieloletniego". Początkowo Program miał obowiązywać w latach 2006-2009. Kontynuacja Programu została przewidziana do roku 2013, co umożliwiła nowelizacja przepisów ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego dokonana w art. 17 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych (Dz. U. Nr 219, poz. 1706).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (Dz. U. Nr 25, poz. 186, z późn. zm.) określa sposób realizacji Programu, a także sposób planowania i dokonywania podziału środków z budżetu państwa przyznanych na realizację Programu oraz zakres i formy monitorowania realizacji Programu.

Sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego za rok 2013 jest ostatnim sprawozdaniem z wykonania ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Od 2014 r. program wspierania finansowego gmin "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" na lata 2014-2020 realizowany jest na podstawie uchwały nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. i ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o pomocy społecznej".

Cele Programu

* wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewnienia posiłku osobom jego pozbawionym, ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich,

* długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia,

* upowszechnianie zdrowego stylu żywienia,

* poprawa poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach,

* rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży.

Odbiorcy Programu

* dzieci do 7. roku życia,

* uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej,

* osoby i rodziny znajdujące się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, np. w sytuacji ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, zdarzenia losowego, sytuacji kryzysowej, w szczególności osoby samotne, w podeszłym wieku, chore lub niepełnosprawne.

Działania przewidziane Programem

Program przewiduje otrzymanie przez osoby uprawnione pomocy w formach:

* posiłku,

* świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności,

* świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.

Powyższa pomoc przyznawana jest do 150% kryterium dochodowego, określonego w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej.

Rada gminy może podjąć uchwałę o podwyższeniu kryterium dochodowego.

Osoba samotnie gospodarująca może ubiegać się o pomoc w ramach Programu, jeżeli jej dochód nie przekracza kwoty 813 zł, zaś w przypadku osoby w rodzinie lub rodziny, dochód na osobę w rodzinie nie może przekraczać kwoty 684 zł.

Ponadto w ramach Programu realizowane były działania dotyczące w szczególności:

* tworzenia nowych lub doposażenia istniejących punktów przygotowywania lub wydawania posiłków,

* dowozu posiłków.

Finansowanie Programu

Program jest finansowany z budżetu państwa oraz ze środków budżetów gmin. W ustawie budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. poz. 169 i 1212) wielkość środków przewidziana na realizację Programu wyniosła 550 mln zł. Program zakłada planowanie środków budżetu państwa zarówno w budżetach wojewodów, jak i w rezerwie celowej. Umożliwia to wcześniejsze przekazanie środków budżetu państwa do gmin.

Wyżej wymienione środki zostały zaplanowane w częściach budżetu państwa, których dysponentami są wojewodowie, w wysokości 350 mln zł i w rezerwie celowej budżetu państwa (część 83, poz. 27) w wysokości 200 mln zł.

Łączne nakłady na finansowanie Programu w całym okresie jego realizacji (do roku 2013) wyniosły nie mniej niż 6.000.000 tys. zł, w tym w latach 2010-2013 nie mniej niż 3.100.000 tys. zł.

Warunki udzielania dotacji celowej z budżetu państwa

Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego, na realizację Programu gmina mogła otrzymać dotację, jeżeli udział środków własnych gminy wynosił nie mniej niż 40% przewidywanych kosztów realizacji Programu. Na uzasadniony, pisemny wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wojewoda może wyrazić zgodę na zwiększenie dotacji, z tym że udział środków własnych gminy nie może wynosić mniej niż 20% przewidywanych kosztów realizacji Programu.

Dotację przyznaje wojewoda na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wysokość dotacji jest ustalana na podstawie porozumienia między wojewodą a wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), mając na uwadze w szczególności liczbę dzieci i młodzieży oraz innych

osób wymagających pomocy w zakresie dożywiania, konieczność rozwoju bazy żywieniowej i dowozu posiłków, a także sytuację finansową gminy.

Część dotacji może zostać przeznaczona na utworzenie nowych lub doposażenie istniejących punktów przygotowywania lub wydawania posiłków oraz na dowóz posiłków. Część dotacji przyznanej województwu na ww. cele nie może być większa niż 20% w każdym roku realizacji Programu. Wysokość dotacji na ww. cele, dla każdej gminy odrębnie, w zależności od potrzeb, przyjętych rozwiązań, a także sytuacji finansowej gminy, określa wojewoda.

2. WYDATKOWANIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH PRZEZNACZONYCH NA PROGRAM W ROKU 2013

Podział środków z rezerwy celowej budżetu państwa, które zostały zaplanowane na realizację Programu, został dokonany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w styczniu 2013 r. Do wszystkich wojewodów została przekazana informacja o sposobie podziału, a także o wielkości środków dla każdego z województw.

Podział rezerwy celowej w kwocie 200 mln zł został dokonany w oparciu o następujące dane:

* 70% środków - w oparciu o szacunkową liczbę osób wymagających pomocy w zakresie dożywiania w województwie (dane wg województw w 2013 r.),

* 15% środków - w oparciu o poziom dochodów na mieszkańca w województwie (dane Ministerstwa Finansów za 2011 r.),

* 15% środków - w oparciu o średnią stopę bezrobocia w województwie (dane Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej za listopad 2012 r.).

Gminy realizujące Program

Program realizowany jest w gminach. Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego, rada gminy może podjąć uchwałę o podwyższeniu kryterium dochodowego uprawniającego do nieodpłatnej pomocy w zakresie dożywiania.

W 2013 r., jak wynika z danych przekazanych przez wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich, z wnioskami o udzielenie dotacji ze środków rezerwy celowej budżetu państwa zaplanowanych na realizację Programu wystąpiło 2478 gmin. 364 gminy w skali kraju podniosły kryterium dochodowe (powyżej 150%) uprawniające do bezpłatnej pomocy w formie dożywiania.

Tablica 1. Program wieloletni "Pomoc państwa w zakresie dożywiania", stan na dzień 31 grudnia 2013 r.

Województwo Liczba gmin w województwie Liczba gmin, których udział środków własnych w ogólnej kwocie na dożywianie wynosi:
ogółem w tym liczba gmin, które uczestniczą w Programie: 20% 21%-30% 31%-39% 40% pow.

40%

ogółem w tym:
liczba gmin, które podniosły kryterium dochodowe pow. 150%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 dolnośląskie 169 169 37 6 17 3 25 118
2 kujawsko-pomorskie 144 144 21 64 33 16 14 17
3 lubelskie 213 213 17 57 78 16 17 45
4 lubuskie 83 83 7 7 43 6 17 10
5 łódzkie 177 176 30 0 44 52 52 28
6 małopolskie 182 182 13 5 48 41 21 67
7 mazowieckie 314 314 60 27 69 21 10 187
8 opolskie 71 71 8 1 15 1 4 50
9 podkarpackie 160 160 11 4 89 41 6 20
10 podlaskie 118 118 30 31 67 13 3 4
11 pomorskie 123 123 29 15 46 16 7 39
12 śląskie 167 167 31 1 15 8 5 138
13 świętokrzyskie 102 102 14 14 33 30 16 9
14 warmińsko-mazurskie 116 116 16 45 61 6 2 2
15 wielkopolskie 226 226 24 21 30 8 90 77
16 zachodniopomorskie 114 114 16 4 31 24 4 51
RAZEM: 2479 2478 364 302 719 302 293 862

Przekazywanie środków finansowych z rezerwy celowej budżetu państwa

W 2013 r. prowadzony był monitoring zapotrzebowania na środki finansowe z rezerwy celowej budżetu państwa, przeznaczone na powyższy Program. Z danych przekazanych przez wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich wynika, że potrzeby na rok 2013 kształtowały się na poziomie 618 490 602 zł. W trakcie realizacji Programu zapotrzebowania na środki finansowe zgłaszane przez poszczególne województwa były weryfikowane w celu odpowiedniej alokacji środków w województwach.

Na realizację Programu środki z rezerwy celowej budżetu państwa zostały przekazane województwom w II transzach.

Wielkości uruchamianych poszczególnych transz przedstawiały się następująco:

1) transza I w wysokości 170.442.722 zł - na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej do Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2013 r. (znak pisma: DPS-III-51010-16-BL/JŁ/5005/13). Wysokość środków finansowych przyznana na realizację Programu

poszczególnym województwom w skali kraju w ramach I transzy była zgodna z wysokością zapotrzebowania na środki finansowe zgłoszone przez województwa;

2) transza II w wysokości 29.557.278 zł - na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej do Ministra Finansów z dnia 26 września 2013 r. (znak pisma: DPS-III-51010-23BL/JŁ/7275/13).

Przyznana w ramach II transzy wielkość środków finansowych dla województw wynikła z zastosowania udziału procentowego zgłoszonych potrzeb poszczególnych województw.

3. REALIZACJA PROGRAMU W ROKU 2013

W okresie styczeń-grudzień 2013 r. na realizację Programu wydatkowana została kwota 870.474.059 zł, w tym na wsi 360.183.620 zł, tj. 41% ogółu środków.

Z danych za rok 2013 wynika, że ze środków własnych gminy przeznaczyły ogółem kwotę 317.172.642 zł, w tym na:

* dożywianie (posiłek, zasiłek celowy oraz pomoc rzeczowa) 288.767.722 zł,

* pozostałe koszty

(w tym: koszty dowozu, utworzenia punktów wraz z doposażeniem i inne) 28.404.920 zł.

Udział środków budżetu państwa w kosztach realizacji Programu wyniósł 64%, natomiast środków własnych gmin 36%. Zgodnie z art. 14 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego udział środków własnych gmin w koszcie realizacji zadania wynosi 40% (ust. 1). Jednakże wojewoda, na pisemny uzasadniony wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), może wyrazić zgodę na zmniejszenie tego udziału do 20% (ust. 2). Z takiej możliwości w roku 2013 skorzystały 1323 gminy. Jednocześnie 1155 gmin utrzymało lub przekroczyło udział procentowy środków własnych na poziomie 40%. W ocenie resortu pracy i polityki społecznej 36% udział środków własnych gmin (biorąc pod uwagę sytuację finansową gmin) należy uznać za uzasadniony.

Ze środków budżetu państwa, których dysponentami są wojewodowie, wydatkowano kwotę 553.301 tys. zł, z czego 242.153 tys. zł na wsi, tj. 44% ogółu środków. Różnica w poziomie wykonania Programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" w 2013 r., w stosunku do prezentowanego w Sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. (w kwocie 553 331 tys. zł), wynika z odrębnych sposobów zbierania danych. Wysokość środków w niniejszym sprawozdaniu podana jest w oparciu o dane wydziałów polityki społecznej.

Wykres 1. Całkowity koszt Programu w roku 2013

wzór

Wykres 2. Udział środków własnych i dotacji w całkowitym koszcie Programu w poszczególnych województwach w roku 2013

wzór

Gminy przeznaczyły ze środków własnych kwotę 317 173 tys. zł, z czego 118 030 tys. zł na wsi. Największy 48% udział środków własnych gmin wykazano w województwie śląskim, zaś najmniejszy 25% w województwie warmińsko-mazurskim (w stosunku do ogólnych kosztów realizacji Programu).

4. OSOBY KORZYSTAJĄCE Z POMOCY W RAMACH PROGRAMU

Łącznie pomocą w ramach Programu objęto 1.936.217 osób, z czego 942.006 osób z obszarów wiejskich, w tym:

* 322 679 dzieci do 7. roku życia (w tym 49% tej liczby, tj. 159 553, stanowiły dzieci z obszarów wiejskich),

* 684 149 uczniów do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej (w tym 60% tej liczby, tj. 413 027, stanowili uczniowie z obszarów wiejskich),

* 901 611 osób i rodzin znajdujących się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej (w tym 39% tej liczby, tj. 350 803, stanowiły osoby z obszarów wiejskich).

Spośród wszystkich 1 936 217 osób objętych Programem, 62 416 dzieciom przyznano pomoc w formie posiłku bez konieczności przeprowadzenia wywiadu środowiskowego (w tym 57% tej liczby, tj. 35 882, stanowiły dzieci z obszarów wiejskich).

5. DZIAŁANIA PROGRAMOWE

Ustawa o ustanowieniu programu wieloletniego przewiduje trzy formy pomocy:

* posiłek,

* świadczenie pieniężne w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności,

* świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych.

Poniższe wykresy przedstawiają liczbę osób, które korzystały z pomocy w ramach Programu w podziale na formy pomocy, w tym ogółem i na obszarach wiejskich.

Wykres 3. Liczba osób, które skorzystały z pomocy w 2013 r. w podziale na formy tej pomocy

ogółem

wzór

na wsi

wzór

Posiłek

Ogółem z tej formy pomocy skorzystało 905 160 osób, z czego 55% stanowili mieszkańcy z obszarów wiejskich. Znaczącą grupę osób korzystających z tej formy pomocy stanowiły dzieci i uczniowie - 756 657, w tym na wsi 460 532 dzieci i uczniów. W ogólnej liczbie osób otrzymujących pomoc w formie posiłku zostały uwzględnione 103 873 osoby otrzymujące pomoc na podstawie art. 7 ustawy o pomocy społecznej.

W ramach Programu udzielono różnego rodzaju posiłków następującej liczbie osób:

* pomocy w formie całodziennego wyżywienia (np. w żłobkach, przedszkolach, stołówkach, w bursach szkolnych) - 79 583 osobom,

* pomocy w formie pełnego obiadu - 421 215 osobom,

* pomocy w formie jednego gorącego dania - 339 968 osobom,

* pomocy w formie mleka, bułki/kanapki - 46 445 osobom.

Jak wynika z powyższego, podstawową formą pomocy udzielanej w ramach "posiłku" jest pomoc udzielana w postaci pełnego obiadu i jednego gorącego dania. Te formy pomocy są również dominujące wśród dzieci i uczniów z obszarów wiejskich. Stosunkowo niewielka jest natomiast liczba osób objętych pomocą w formie mleka, bułki/kanapki.

W 2013 r. ogółem wydano 121 423 461 posiłków, w tym 5 593 147 posiłków dzieciom, które otrzymały pomoc w formie posiłku niewymagającą przeprowadzenia wywiadu środowiskowego.

Z ogólnej liczby posiłków wydano:

* 20 014 820 posiłków dzieciom do 7. roku życia,

* 78 247 048 posiłków uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej,

* 17 568 446 posiłków dla osób i rodzin znajdujących się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej.

Dane dotyczące liczby osób korzystających z posiłków na obszarach wiejskich przedstawiają się następująco: ogółem z posiłków korzystało 496 814 osób, w tym 104 240 dzieci do 7. roku życia, 356 292 uczniów do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, 10 097 osób i rodzin znajdujących się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej.

W 2013 r. na pomoc w formie posiłku przeznaczono ogółem kwotę 492.978.615 zł, co stanowi 57% całego kosztu Programu. Z tej kwoty 177.936.950 zł pochodziło ze środków własnych gmin, natomiast 315.041.665 zł z dotacji budżetu państwa. Przy liczbie posiłków przekraczającej 121 mln (w tym 65 mln posiłków na wsi) średni koszt jednego posiłku wyniósł 4,06 zł, natomiast na obszarach wiejskich 3,50 zł.

Na obszarach wiejskich koszt wydanych posiłków wyniósł 228.915.301 zł.

Koszt jednego posiłku dla osób korzystających z pomocy w ramach Programu przedstawia się następująco:

* dla dzieci do 7. roku życia wyniósł 4,02 zł, na wsi 3,48 zł,

* dla uczniów do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej wyniósł 3,80 zł, na wsi 3,45 zł,

* dla osób i rodzin znajdujących się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej wyniósł 5,32 zł, na wsi 5,60 zł.

Jako jedno świadczenie zostały wydane posiłki w formie:

* całodziennego wyżywienia - 7 997 338 posiłków, w tym 37% na wsi,

* pełnego obiadu - 55 973 549 posiłków, w tym 38% na wsi,

* jednego dania gorącego - 46 347 669 posiłków, w tym 73% na wsi,

* mleka, bułki/kanapki - 5 511 758 posiłków, w tym 73% na wsi.

Posiłki udzielane na podstawie art. 6a ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego

Przepis art. 6a ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego umożliwił udzielenie pomocy w formie posiłku dzieciom i uczniom, których liczba nie przekracza 20% liczby dzieci i uczniów dożywianych ogółem w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w danym miesiącu na podstawie wydawanych decyzji administracyjnych - bez konieczności przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych i wydawania decyzji administracyjnych.

Z danych za rok 2013 wynika, że liczba dzieci i uczniów wyniosła 62 416, w tym na wsi 35 882. W tym okresie wydano 5 593 147 posiłków, w tym 3 336 926 na wsi. Koszt posiłków ogółem wyniósł 21.648.185 zł, na wsi zaś 11.862.288 zł. Posiłki były finansowane zarówno ze środków własnych, w wysokości 8.550.101 zł, jak i z dotacji w wysokości 13.098.084 zł.

Świadczenie pieniężne w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności

Ogółem tą formą pomocy objęto 1 255 213 osób w rodzinach, którym udzielono 2 360 779 świadczeń na łączną kwotę 330.352.106 zł.

Udział osób pochodzących z obszarów wiejskich, które skorzystały z pomocy w formie zasiłków celowych, wyniósł 43%, tj. 534 719 osobom przyznano 701 341 świadczeń na kwotę 113.155.167 zł.

Pomoc w tej formie kierowana była głównie do osób i rodzin (466 791 rodzin, w tym 168 661 rodzin z terenów wiejskich) znajdujących się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej.

Świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych

Z pomocy w tej formie skorzystało 87 679 osób w rodzinach, w tym 46% osób stanowiły osoby z obszarów wiejskich. Łączny koszt świadczeń rzeczowych wyniósł 9.502.508 zł, w tym na wsi 4 483 124 zł, co stanowi 47% łącznych wydatków na świadczenia rzeczowe.

Najliczniejszą grupę osób korzystających ze świadczenia rzeczowego stanowiły osoby i rodziny znajdujące się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej - 49 863 osoby, w tym na wsi 22 829 osób. Pozostałą grupę osób stanowili uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej 23 399 osób, w tym na wsi 11 992 osoby, oraz rodziny z dziećmi do 7. roku życia 14 609 osób, w tym na wsi 5702 osoby.

Dowóz posiłków

Program przewiduje również możliwość dowozu posiłku lub świadczenia rzeczowego. Dowóz jest zapewniany osobom potrzebującym z tych gmin, które charakteryzują się mniejszym lub całkowitym brakiem dostępności do stołówek i punktów przygotowywania i wydawania posiłków. W 2013 r. z ogólnej liczby osób, którym udzielono pomocy w formie posiłku, do 63 593 osób zorganizowano dowóz posiłków. Większość, bo 83%, osób korzystających z tej formy pomocy stanowiły osoby z obszarów wiejskich.

Jednocześnie w omawianym okresie do 206 osób dowieziono świadczenie rzeczowe, w tym na wsi do 145 osób.

Środki wydatkowane na realizację dowozu wyniosły 9.983.731 zł, z tego 43%, tj. 4 294 477 zł, na wsi.

Baza żywieniowa

Program realizowany jest w jednostkach organizacyjnych gminy, placówkach i instytucjach, które posiadają bazę żywieniową lub odpowiednie warunki do wydawania produktów żywnościowych.

W 2013 r. Program realizowany był w 22 195 punktach żywieniowych, w tym 10 984 na wsi, co stanowi 49% ogólnej liczby punktów żywieniowych.

Pomoc udzielana była w:

* 13 834 stołówkach, w tym na wsi w 5050 stołówkach,

* 8361 pomieszczeniach do przygotowywania i wydawania posiłków, w tym na wsi w 5934 pomieszczeniach do przygotowywania i wydawania posiłków.

W 2013 r. uruchomiono 65 stołówek, w tym 35 na wsi, oraz 67 pomieszczeń do przygotowywania lub wydawania posiłków, w tym 48 na wsi. Liczbę uruchomionych punktów żywieniowych w poszczególnych województwach przedstawia poniższy wykres.

Wykres 4. Liczba punktów żywieniowych w 2013 r.

wzór

Dożywianie prowadzone było w:

* 16 120 szkołach, z czego 58% stanowiły szkoły wiejskie,

* 6648 przedszkolach, z czego 35% stanowiły przedszkola z obszarów wiejskich,

* 467 żłobkach, w tym 25 na wsi.

6. SZACUNKI DOTYCZĄCE OSÓB NIEOBJĘTYCH POMOCĄ

Monitoring Programu prowadzony jest w oparciu o dane statystyczne przekazywane przez wydziały polityki społecznej urzędów wojewódzkich. Zbierane dane obejmują szacunki dotyczące liczby dzieci i osób wymagających dożywiania nieobjętych pomocą, ze względu na: brak środków pieniężnych, brak warunków technicznych i sanitarnych do przygotowywania posiłku, niechęć do korzystania z tej formy pomocy oraz inne powody.

Poza systemem pomocy w zakresie dożywiania w 2013 r. pozostawało 3513 osób spełniających warunki do otrzymania pomocy, w tym na wsi 1437 osób.

Wśród ogółu osób nieobjętych pomocą największą grupę stanowiły osoby nieobjęte ze względu na niechęć do korzystania z tej formy pomocy - 2717 osób, w tym na wsi 1186 osób, oraz z innych powodów - łącznie 674 osoby. Na terenach wiejskich grupa ta wynosiła 203 osoby.

Ze względu na brak warunków technicznych i sanitarnych do przygotowywania posiłku ogółem nieobjętych pomocą było 107 osób, tj. 3% ogólnej liczby osób nieobjętych pomocą.

Osobną przyczyną nieobjęcia pomocą osób w ramach Programu jest brak środków pieniężnych. Z tej przyczyny poza systemem pomocy pozostawało 15 osób - dane te dotyczyły jednej gminy z terenu województwa dolnośląskiego.

Wykres 5. Szacunkowa liczba dzieci i osób wymagających dożywiania, nieobjętych Programem w poszczególnych województwach w 2013 r.

wzór

Wykres 6. Szacunkowa liczba dzieci i osób wymagających dożywiania, nieobjętych Programem

wzór

PODSUMOWANIE

Sprawozdanie przedstawia realizację Programu w roku 2013. Podstawą do opracowania sprawozdania były informacje przekazywane przez wojewodów z okresu czterech kwartałów w 2013 r.

Przyjęcie przez Radę Ministrów rocznego sprawozdania z realizacji programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" za rok 2013 jest wykonaniem upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 12 ust. 2 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego.

Od 2014 r. program wspierania finansowego gmin "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" na lata 2014-2020 realizowany jest na podstawie uchwały nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. i ustawy o pomocy społecznej.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2014.670

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Przyjęcie rocznego sprawozdania z realizacji programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" za rok 2013.
Data aktu: 17/07/2014
Data ogłoszenia: 13/08/2014
Data wejścia w życie: 17/07/2014