Wytyczne dla terytorialnych komisji wyborczych dotyczących ustalania wyników głosowania i wyników wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego, zarządzonych na dzień 16 listopada 2014 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 6 października 2014 r.
w sprawie wytycznych dla terytorialnych komisji wyborczych dotyczących ustalania wyników głosowania i wyników wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego, zarządzonych na dzień 16 listopada 2014 r.

Na podstawie art. 161 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) w związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361, z późn. zm.) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się wytyczne dla terytorialnych komisji wyborczych dotyczące ustalania wyników głosowania i wyników wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego, zarządzonych na dzień 16 listopada 2014 r., stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE DLA TERYTORIALNYCH KOMISJI WYBORCZYCH DOTYCZĄCE USTALANIA WYNIKÓW GŁOSOWANIA I WYNIKÓW WYBORÓW DO ORGANÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO, ZARZĄDZONYCH NA DZIEŃ 16 LISTOPADA 2014 r.

Ilekroć w wytycznych mowa jest o:

1) Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.);

2) "Platformie wyborczej" - należy przez to rozumieć system informatyczny wspierający pracę organów wyborczych, dostarczony przez Krajowe Biuro Wyborcze;

3) radzie - należy przez to rozumieć odpowiednio radę gminy (miasta), radę powiatu, sejmik województwa lub radę dzielnicy m.st. Warszawy;

4) uchwale w sprawie protokołów - należy przez to rozumieć uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 6 października 2014 r. w sprawie ustalenia wzorów protokołów, zestawień i zaświadczeń o wyborze sporządzanych przez terytorialne komisje wyborcze w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (M.P. poz. 933);

5) wójcie - należy przez to rozumieć odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

I.

 Zadania i czynności terytorialnych komisji wyborczych przed dniem wyborów i w dniu wyborów w czasie głosowania

Terytorialna komisja wyborcza powinna ustalić szczegółowy plan prac wykonywanych w dniu poprzedzającym wybory i w dniu wyborów oraz zasady współdziałania z komisjami obwodowymi oraz odpowiednio: z wójtem, starostą i marszałkiem województwa, właściwym komisarzem wyborczym, a także ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ład publiczny. W szczególności należy uwzględnić ewentualną potrzebę pilnego wydrukowania i dostarczenia do obwodów głosowania obwieszczeń informujących o zmianach na liście kandydatów, a także nowych kart do głosowania w wyborach wójta (dotyczy to gminnych i miejskich komisji wyborczych).

W przeddzień i w dniu głosowania niezbędne jest pełnienie dyżurów przez członków terytorialnej komisji wyborczej w celu rozstrzygania spraw związanych z wyborami, np. podjęcia uchwały o skreśleniu kandydata bądź unieważnieniu rejestracji listy, a także udzielania pomocy komisjom obwodowym i podejmowania niezbędnych działań w razie zaistnienia nieprzewidzianych sytuacji.

Komisje terytorialne rozpatrują te sprawy niezwłocznie, podejmują stosowne uchwały i sporządzają obwieszczenia o dokonanych skreśleniach nazwisk kandydatów, bądź o unieważnieniu rejestracji list.

Obwieszczenie podaje się do publicznej wiadomości oraz wywiesza w widocznym miejscu w lokalach wyborczych na obszarze właściwych okręgów wyborczych, a w przypadku skreślenia kandydata na wójta - na obszarze całej gminy.

Terytorialne komisje wyborcze przy wykonywaniu opisanych wyżej czynności i zadań korzystają z "Platformy wyborczej". W przypadku skreślenia kandydata lub unieważnienia rejestracji listy kandydatów komisja poleca niezwłoczne wprowadzenie tej informacji do "Platformy wyborczej".

W przypadku skreślenia kandydata lub unieważnienia rejestracji listy po wydrukowaniu kart do głosowania, w obwieszczeniu, oprócz informacji o skreśleniu bądź unieważnieniu, podaje się wyjaśnienie o warunkach ważności głosu oddanego na karcie, na której pozostało nazwisko skreślonego kandydata bądź unieważniona lista (art. 437 § 2 i 3 Kodeksu wyborczego).

Terytorialne komisje wyborcze są także obowiązane sprawdzić, w których okręgach wyborczych głosowanie nie będzie przeprowadzone oraz w których okręgach wybory nie odbędą się.

W wyborach do rad głosowania nie przeprowadza się, gdy liczba zarejestrowanych kandydatów na liście bądź listach jest równa liczbie radnych wybieranych w tym okręgu lub od niej mniejsza (art. 380 Kodeksu wyborczego). W takim przypadku terytorialna komisja wyborcza uznaje za wybranych na radnych zarejestrowanych kandydatów. Jeżeli liczba kandydatów na radnych jest mniejsza od liczby mandatów, pozostałe mandaty pozostają nieobsadzone.

O przyczynach nieprzeprowadzania głosowania oraz obsadzenia mandatów bez głosowania terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie zawiadamia wyborców danego okręgu wyborczego w formie obwieszczenia sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do wytycznych.

Druk i rozplakatowanie obwieszczenia zapewnia właściwy wójt, starosta lub marszałek województwa.

Jeden egzemplarz obwieszczenia terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie przekazuje komisarzowi wyborczemu.

Jeśli w okręgu wyborczym nie została zarejestrowana żadna lista, to wyborów w tym okręgu nie przeprowadza się (art. 434 § 2 Kodeksu wyborczego). O przyczynach nieprzeprowadzania wyborów terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie zawiadamia wyborców danego okręgu wyborczego w formie obwieszczenia sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do wytycznych.

Druk i rozplakatowanie obwieszczenia zapewnia właściwy wójt, starosta lub marszałek województwa.

Jeden egzemplarz obwieszczenia terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie przekazuje komisarzowi wyborczemu.

W opisany wyżej sposób gminna komisja wyborcza zawiadamia wyborców o nieprzeprowadzaniu bezpośrednich wyborów wójta wobec niezarejestrowania żadnego kandydata lub o przeprowadzeniu głosowania tylko na jednego kandydata na wójta (art. 482 § 5 i 6 Kodeksu wyborczego); wzory uchwał podejmowanych w takich przypadkach stanowią odpowiednio załączniki nr 3 i 4 do wytycznych.

Jeden egzemplarz uchwał, o których mowa wyżej, gminna komisja wyborcza niezwłocznie przekazuje komisarzowi wyborczemu.

II.

 Przyjmowanie protokołów głosowania od obwodowych komisji wyborczych

Terytorialna komisja wyborcza od zakończenia głosowania musi być przygotowana do przyjmowania protokołów od obwodowych komisji wyborczych.

Przy przekazywaniu terytorialnej komisji protokołów głosowania z obwodów mogą być obecni pełnomocnicy wyborczy albo upoważnione przez nich osoby, a także mężowie zaufania wyznaczeni do obwodowej komisji wyborczej, jeżeli przybyli do siedziby terytorialnej komisji jednocześnie z przewodniczącym komisji obwodowej. Przy dalszych czynnościach terytorialnej komisji wyborczej mogą być obecni pełnomocnicy wyborczy lub upoważnione przez nich osoby oraz obserwatorzy międzynarodowi.

Przyjmując protokoły głosowania z obwodów, terytorialna komisja wyborcza sprawdza, czy znajdują się one w zapieczętowanych kopertach. Jeżeli protokoły nie zostały dostarczone w zapieczętowanych kopertach, komisja terytorialna zwraca się do osoby przekazującej o zapieczętowanie koperty.

Doręczenie protokołów odnotowuje się na przygotowanym wcześniej wykazie obwodów głosowania, następnie protokół sprawdza się pod względem poprawności sporządzenia, zwracając uwagę, czy prawidłowo wpisano numer obwodu i okręgu, liczbę mandatów w tym okręgu, kod terytorialny gminy oraz, czy protokół jest podpisany przez wymaganą liczbę członków komisji (co najmniej przez połowę składu komisji) i czy jest opatrzony właściwą pieczęcią. W przypadku protokołu sporządzonego w systemie informatycznym sprawdza się, czy na każdej stronie znajduje się taki sam symbol kontrolny systemu informatycznego oraz, czy na każdej stronie wydrukowany jest kod kreskowy, a w przypadku protokołu sporządzonego ręcznie, czy na każdej stronie protokołu znajdują się parafy członków komisji uczestniczących w jego sporządzeniu. W razie wniesienia do protokołu zarzutów przez mężów zaufania wyznaczonych do obwodowych komisji wyborczych lub członków komisji należy sprawdzić, czy obwodowa komisja dołączyła swoje stanowisko, w którym ustosunkowała się do zarzutów.

O stwierdzeniu braków lub innych uchybień w omawianym zakresie komisja terytorialna zawiadamia pisemnie przewodniczącego komisji obwodowej i wzywa do ich usunięcia. Wojewódzkie komisje wyborcze sprawdzają w podanym wyżej zakresie poprawność protokołów zbiorczych wyników głosowania na obszarze powiatu.

Protokoły głosowania w obwodzie są dostarczane - przez przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej bądź przez upoważnionego przez komisję jej członka - właściwym terytorialnym komisjom wyborczym, w zapieczętowanych kopertach. Ustala się następujący tryb i sposób doręczania.

Gminne komisje wyborcze otrzymują protokoły głosowania w obwodzie w wyborach do rady gminy oraz protokoły głosowania w obwodzie w wyborach wójta.

Dzielnicowe komisje wyborcze w m.st. Warszawie otrzymują protokoły głosowania w obwodzie do rady dzielnicy.

Komisje wyborcze w miastach na prawach powiatu otrzymują 3 rodzaje protokołów: protokoły głosowania w wyborach do rady miasta, w wyborach prezydenta miasta oraz - z tych samych obwodów - protokoły głosowania w wyborach do sejmiku województwa.

Są one dostarczane bezpośrednio z obwodów bądź za pośrednictwem rejonowych punktów odbioru protokołów.

Powiatowe komisje wyborcze otrzymują 2 rodzaje protokołów: protokoły głosowania w wyborach do rady powiatu oraz protokoły głosowania w wyborach do sejmiku województwa. Protokoły są im dostarczane za pośrednictwem rejonowych punktów odbioru protokołów.

Punkt rejonowy powinien mieścić się w urzędzie gminy (miasta); w dużych aglomeracji miejskich można utworzyć kilka rejonowych punktów odbioru protokołów. Utworzenie rejonowych punktów odbioru protokołów głosowania z obwodów wymaga uzgodnień między komisjami odbierającymi protokoły a wójtami, wyznaczenia osób, które z upoważnienia komisji będą dokonywały odbioru protokołów oraz poinformowania obwodowych komisji wyborczych o dokonanych ustaleniach. Osoby odbierające protokoły wykonują powierzone im czynności na podstawie pisemnego upoważnienia podpisanego przez przewodniczącego terytorialnej komisji wyborczej, dla której przeznaczone są protokoły. Odbiór kopert z protokołami potwierdzają one czytelnym podpisem; na pokwitowaniu otrzymania protokołu wpisują informacje: od której komisji, jaki protokół otrzymały oraz datę i godzinę otrzymania koperty z protokołem; otrzymane koperty w stanie nienaruszonym dostarczają właściwej komisji wyborczej. W celu sprawnej kontroli odbioru kopert z protokołami osoby przyjmujące protokoły powinny prowadzić zestawienie kontrolne otrzymywanych protokołów według poszczególnych obwodów; dyżur w rejonowym punkcie jest pełniony aż do czasu otrzymania protokołów ze wszystkich obwodów.

Wojewódzkie komisje wyborcze otrzymują od powiatowych komisji wyborczych i od miejskich komisji wyborczych w miastach na prawach powiatu protokoły zbiorczych wyników głosowania do sejmiku województwa na obszarze powiatu (miasta na prawach powiatu, ewentualnie okręgu wyborczego) oraz protokoły głosowania w obwodach w wyborach do sejmiku województwa.

Ponadto wraz z kopertami z protokołami głosowania w obwodach terytorialne komisje wyborcze otrzymują od obwodowych komisji wyborczych stanowisko w sprawie uwag wniesionych przez mężów zaufania i członków komisji (o ile zostały wniesione), a także, jeżeli dana komisja obwodowa miała obsługę informatyczną, nośnik informacji z zapisanymi danymi z protokołów oraz raport ostrzeżeń (jeżeli został sporządzony).

III.

 Zakres stosowania "Platformy wyborczej"

Zgodnie z uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 22 września 2014 r. w sprawie określenia warunków i sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (M.P. poz. 903) terytorialna komisja wyborcza dla ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów korzysta ze wspomagania informatycznego - "Platformy wyborczej". Zespół osób zapewniających wspomaganie informatyczne działa pod nadzorem terytorialnej komisji wyborczej. Zespół ten przyjmie i zarejestruje w "Platformie wyborczej" wyniki głosowania z protokołów głosowania obwodowych komisji wyborczych przekazane:

1) elektronicznie - bezpośrednio przez obwodowe komisje wyborcze korzystające ze wspomagania informatycznego i posiadające łączność internetową;

2) na nośniku informacji - przez komisje obwodowe korzystające ze wspomagania informatycznego, lecz nieposiadające łączności internetowej; dane z protokołów głosowania z wyborów do rady gminy (miasta, dzielnicy) wprowadza zespół działający pod nadzorem gminnej (miejskiej, dzielnicowej) komisji wyborczej, natomiast dane z protokołów głosowania z wyborów do rady powiatu i do sejmiku województwa - zespół działający pod nadzorem powiatowej komisji wyborczej, a w miastach na prawach powiatu dane z wyborów do sejmiku województwa - zespół działający pod nadzorem miejskiej komisji wyborczej;

3) przez terytorialną komisję wyborczą - z przyjętych przez komisję protokołów głosowania sporządzonych przez te obwodowe komisje wyborcze, które wcześniej nie przekazały wyników głosowania w formie, o której mowa w pkt 1 i 2.

Weryfikacja wprowadzonych wyników głosowania z obwodów, o których mowa w pkt 1 i 2, z danymi z protokołu głosowania przyjętego przez terytorialną komisję wyborczą polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego symbolu kontrolnego lub kodu kreskowego umieszczonego na protokole głosowania w obwodzie.

Jeżeli po wprowadzeniu danych z protokołu obwodowej komisji wyborczej system informatyczny wydrukuje zestawienie ostrzeżeń, terytorialna komisja wyborcza dokonuje analizy ostrzeżeń i podejmuje odpowiednie działania wyjaśniające.

"Platforma wyborcza" zsumuje wprowadzone i zweryfikowane z protokołami dane ze wszystkich obwodów głosowania dotyczące wyników głosowania i obliczy - według okręgów wyborczych - wyniki głosowania i wyniki wyborów, które terytorialna komisja wyborcza podaje w sporządzanych przez siebie protokołach i zestawieniach.

Dane ze sporządzonych przez terytorialną komisję protokołów i zestawień, po zatwierdzeniu licencją przez przewodniczącego komisji, przesyłane są do komisarza wyborczego, za pośrednictwem "Platformy wyborczej".

IV.

 Ustalanie wyników głosowania i wyników wyborów przez terytorialne komisje wyborcze

1.

 Uprawnienia pełnomocników komitetów wyborczych i obserwatorów międzynarodowych

Przy ustalaniu wyników głosowania i wyników wyborów przez terytorialne komisje wyborcze mogą być obecni pełnomocnicy wyborczy komitetów wyborczych albo osoby upoważnione przez pełnomocników (art. 103 § 3 Kodeksu wyborczego).

Pełnomocnik wyborczy legitymuje się dokumentem tożsamości ze zdjęciem; komisja sprawdza w "Platformie wyborczej", czy jest on pełnomocnikiem wyborczym danego komitetu.

Osoba upoważniona przez pełnomocnika przedstawia ponadto upoważnienie wydane jej przez pełnomocnika.

Pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego lub upoważniona przez niego osoba może obserwować pracę terytorialnej komisji wyborczej, która jest właściwa dla jednostki samorządu terytorialnego, w której komitet ma zarejestrowaną listę kandydatów na radnych oraz dla gminy, w której komitet ma zarejestrowanego kandydata na wójta.

Pełnomocnicy wyborczy oraz osoby upoważnione przez pełnomocników, zwani są dalej "pełnomocnikami".

Pełnomocnicy są uprawnieni do obserwowania wszystkich czynności komisji oraz do zgłaszania przewodniczącemu komisji na bieżąco uwag i zastrzeżeń. Mogą także wnieść do protokołu uwagi z wymienieniem konkretnych zarzutów (art. 445 § 6, art. 450, art. 459 § 1 Kodeksu wyborczego), być obecni przy transmisji danych z protokołu do komisarza wyborczego, a także przy przekazywaniu protokołu głosowania komisarzowi wyborczemu.

Na żądanie pełnomocników terytorialna komisja wyborcza może zlecić wykonanie wydruków kontrolnych danych z protokołów zapisanych w "Platformie wyborczej" ze wskazanych przez nich obwodów głosowania w celu porównania tych danych z protokołami przekazanymi przez obwodowe komisje wyborcze. Pełnomocnicy mogą otrzymać kopie wydruków sprawdzonych w ten sposób protokołów. Ograniczenie liczby protokołów sprawdzanych z wydrukami może być podyktowane wyłącznie względami organizacyjnymi; o wprowadzeniu określonych ograniczeń decyduje komisja terytorialna.

Obserwacja czynności wykonywanych przez komisję nie uprawnia pełnomocników do utrwalania pracy komisji za pomocą aparatów fotograficznych lub kamer. Dopuszczalne jest natomiast fotografowanie oraz filmowanie protokołu podanego do wiadomości publicznej przez komisję.

Pełnomocnicy nie mogą wykonywać żadnych czynności członka komisji, a wykonywanie ich uprawnień nie może utrudniać pracy komisji.

Przy pełnieniu czynności w komisji pełnomocnik powinien nosić identyfikator z imieniem, nazwiskiem i funkcją.

Obserwatorzy międzynarodowi legitymują się zaświadczeniem wydanym przez Państwową Komisję Wyborczą. Przysługują im takie uprawnienia jak pełnomocnikom, z wyjątkiem prawa do wnoszenia uwag do protokołu (art. 50 Kodeksu wyborczego).

2.

 Formularze wyborcze i sposób ich wypełnienia

Terytorialne komisje wyborcze, ustalając wyniki głosowania i wyniki wyborów, sporządzają protokoły i zestawienia na formularzach, których wzory określiła Państwowa Komisja Wyborcza uchwałą w sprawie protokołów.

Protokoły wraz zestawieniami terytorialne komisje wyborcze sporządzają w 3 egzemplarzach.

Przy sporządzaniu tych dokumentów komisje korzystają z "Platformy wyborczej". W razie niemożności skorzystania z wydruku komputerowego formularz protokołu należy wypełnić starannie i czytelnie, ręcznie lub maszynowo.

Zarzuty wniesione przez pełnomocników i członków komisji wpisuje się do właściwych rubryk protokołów, a jeżeli wniesiono je w formie odrębnego pisma, załącza się je do protokołu, czyniąc o tym adnotację w rubryce dotyczącej zarzutów. Pełnomocnik lub członek komisji, który wniósł zarzuty, podpisuje je w protokole lub jeżeli wniósł je w formie odrębnego pisma, podpisuje to pismo. Wniesienie zarzutów przez członków komisji nie zwalnia ich z obowiązku podpisania sporządzonych protokołów (art. 445 § 5, art. 450, art. 469 Kodeksu wyborczego). W przypadku braku zarzutów pełnomocników lub członków komisji w odpowiednich rubrykach protokołu musi być wpisane "zarzutów nie zgłoszono". Jeżeli prac komisji nie obserwowali pełnomocnicy w odpowiednim punkcie protokołu należy wpisać "brak osób pełniących funkcję mężów zaufania".

W rubryce "Inne uwagi" komisja ustosunkowuje się do wniesionych zarzutów. Jeżeli stanowisko komisji nie mieści się w tej rubryce należy je dołączyć do protokołu w formie załącznika. W przypadku braku uwag oraz braku zarzutów w rubryce tej należy wpisać wyrazy "brak uwag".

Komisja sporządza protokoły i zestawienia w obecności nie mniej niż połowy składu komisji, w tym przy udziale przewodniczącego komisji bądź jego zastępcy. Dokumenty te opatruje się pieczęcią komisji.

W przypadku sporządzenia protokołu w sposób inny niż w "Platformie wyborczej" każdą stronę protokołu i zestawienia parafują wszyscy członkowie komisji obecni przy ich sporządzaniu.

3.

 Sporządzenie zestawień i protokołów wyników wyborów

Protokół głosowania w obwodzie, po sprawdzeniu w systemie informatycznym, pełnomocnik komisji do spraw informatyki zwraca terytorialnej komisji wyborczej wraz z potwierdzeniem jego zgodności arytmetycznej. Jeżeli nie zawiera on wad, terytorialna komisja zawiadamia obwodową komisję o przyjęciu protokołu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w protokole terytorialna komisja wskazuje je na piśmie i ustala sposób ich usunięcia, informując o tym niezwłocznie właściwą komisję obwodową. Usunięcie nieprawidłowości może polegać w szczególności na: sporządzeniu nowego protokołu głosowania w obwodzie, naniesieniu na już sporządzony protokół poprawek i ich parafowaniu przez obwodową komisję wyborczą oraz opatrzeniu pieczęcią (tylko w przypadku protokołu sporządzonego poza "Platformą wyborczą"), uzupełnieniu danych w protokole (np. brakujących podpisów członków komisji obwodowych obecnych przy sporządzaniu protokołu, brakującego odcisku pieczęci).

Czynności gminnych (miejskich) komisji wyborczych

w gminach niebędących miastami na prawach powiatu

W pierwszej kolejności gminna (miejska) komisja wyborcza przystępuje do ustalenia wyników wyborów wójta oraz sporządzenia protokołu wyników głosowania i wyników wyborów, a następnie ustala wyniki wyborów do rady gminy (miasta).

Taka kolejność wynika z obowiązku niezwłocznego poinformowania wyborców o ewentualnej konieczności przeprowadzenia ponownego głosowania w wyborach wójta (art. 473 § 6 Kodeksu wyborczego).

Wyniki głosowania i wyniki wyborów wójta

Po wprowadzeniu do "Platformy wyborczej" danych ze wszystkich protokołów głosowania gminna (miejska) komisja otrzymuje wydruk komputerowy projektu protokołu wyników głosowania i wyników wyborów wójta.

Gminna (miejska) komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

Sporządzając protokół bez wspomagania informatycznego komisja sumuje odpowiednie dane z protokołów wszystkich obwodowych komisji wyborczych i wpisuje je w odpowiednich rubrykach formularza protokołu.

Jeśli głosowano na dwóch lub więcej kandydatów, komisja korzysta z formularza stanowiącego załącznik nr 8 do uchwały w sprawie protokołów, a jeśli głosowano na jednego kandydata - z formularza stanowiącego załącznik nr 9 do tej uchwały.

Jeśli w wyborach głosowano na więcej niż jednego kandydata w pkt I.1-I.11 komisja wpisuje sumę odpowiednich liczb z protokołów głosowania.

W pkt II.12 protokołu komisja wpisuje liczbę stanowiącą więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Liczbę tę ustala się w sposób następujący, jeżeli liczba ważnie oddanych głosów (pkt I.10) jest:

1) parzysta - należy podzielić ją przez 2 i dodać do wyniku dzielenia 1;

2) nieparzysta - należy podzielić ją przez 2 i dodać do wyniku dzielenia 0,5.

W pkt II.13 komisja stwierdza, kto został wybrany na wójta. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów, w pkt II.14 wskazuje się dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów, a w przypadku równej liczby głosów niepozwalającej na wskazanie dwóch kandydatów - tego kandydata (lub kandydatów), który uzyskał większość głosów w większej liczbie obwodów głosowania lub, jeżeli także to kryterium nie pozwala wyłonić kandydata - kandydata ustalonego w trybie losowania. Jeżeli konieczne było ustalenie kandydata w trybie losowania, jego przebieg komisja opisuje w pkt II.14 ppkt 3.

W przypadku stwierdzenia, że w wyborach żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości głosów i nie został wybrany na wójta, gminna (miejska) komisja wyborcza, na podstawie art. 473 § 6 Kodeksu wyborczego, w drodze uchwały, podaje do publicznej wiadomości informację o konieczności i przyczynach przeprowadzenia ponownego głosowania w dniu 30 listopada 2014 r., wskazując nazwiska i imiona dwóch kandydatów, uczestniczących w tym głosowaniu. Jeden egzemplarz uchwały przekazuje się komisarzowi wyborczemu. Wzór uchwały gminnej (miejskiej) komisji wyborczej stanowi załącznik nr 5 do wytycznych.

Jeśli w wyborach głosowano na jednego kandydata, kandydata uważa się za wybranego, jeżeli liczba głosów "za wyborem" (pkt II.10a) stanowi więcej niż połowę ważnie oddanych głosów (za wyborem i przeciw wyborowi), obliczoną w sposób wyżej podany (wpisaną w pkt III.11).

Wynik wyborów komisja niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości przez wywieszenie jednego egzemplarza protokołu z wyborów w swojej siedzibie.

Wyniki głosowania i wyniki wyborów do rady gminy

Po ustaleniu wyniku wyborów wójta komisja przystępuje do ustalenia wyników wyborów do rady gminy.

Komisja otrzymuje wydruk komputerowy zestawień wyników głosowania osobno dla każdego okręgu wyborczego (według wzoru stanowiącego załącznik do wzoru protokołu z wyborów stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały w sprawie protokołów).

Gminna komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

W przypadku sporządzania zestawień ręcznie lub maszynowo komisja sumuje dane liczbowe z protokołów głosowania w obwodach i sporządza zestawienia głosowania oddzielnie dla każdego okręgu wyborczego.

Po uzyskaniu wydruków komputerowych zestawień dla wszystkich okręgów, w których przeprowadzono głosowanie lub po ich sporządzeniu w sposób ręczny lub maszynowy, komisja przystępuje do sporządzenia protokołu z wyborów według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały w sprawie protokołów.

Komisja otrzymuje wydruk z "Platformy wyborczej" stanowiący projekt protokołu z wyborów. Komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

Sporządzając protokół w sposób ręczny lub maszynowy komisja, po wypełnieniu części ogólnej i pkt I. protokołu, w pkt II.A. protokołu wpisuje liczbę i numery okręgów, w których nie przeprowadzono wyborów z powodu braku kandydatów i stwierdza, ile mandatów pozostaje nieobsadzonych.

Pkt II.B. wypełnia się wtedy, gdy w okręgu zarejestrowano jedną listę kandydatów. Za wybranego bez głosowania uznaje się kandydata z tej listy (art. 380 Kodeksu wyborczego).

Pkt III.A. wypełnia się wpisując dane z poszczególnych zestawień oraz protokołów z obsadzenia mandatów bez głosowania (o których mowa w dalszej części wytycznych). W punkcie tym ujmuje się dane dotyczące wszystkich okręgów wyborczych na obszarze gminy w kolejności ich numerów.

Punkty III.B. wypełnia się w zależności od zaistnienia opisanych w nich sytuacji; dotyczą one wskazania kandydata, który uzyskuje mandat w razie równej liczby głosów. W przypadku losowania kandydata, który uzyskał mandat w punkcie tym opisuje się również przebieg losowania.

W pkt III.C. wpisuje się dane dotyczące obsadzenia mandatu w danym okręgu wyborczym bez głosowania.

Pkt III.D. wypełnia się w sytuacji gdy w danym okręgu wyborów nie przeprowadzono.

Do protokołu komisja załącza zestawienia wyników głosowania z okręgów wyborczych oraz ewentualnie protokół (protokoły) obsadzenia mandatów radnych bez głosowania.

Protokół z obsadzenia mandatów radnych bez głosowania komisja sporządza, jeżeli w okręgu wyborczym zarejestrowano jedną listę kandydatów (jednego kandydata). Protokół ten sporządza się według załącznika nr 7 do uchwały w sprawie protokołów, odrębnie dla każdego okręgu, w którym nie przeprowadzono głosowania.

Wyniki wyborów komisja niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości przez wywieszenie jednego egzemplarza protokołu z wyborów wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgu wyborczym w swojej siedzibie.

Czynności miejskich komisji wyborczych w miastach na prawach powiatu

W pierwszej kolejności miejska komisja wyborcza przystępuje do ustalenia wyników wyborów prezydenta miasta oraz sporządzenia protokołu wyników głosowania i wyników wyborów, wykonując takie same czynności jak gminne (miejskie) komisje wyborcze w gminach niebędących miastami na prawach powiatu.

Następnie komisja ustala wyniki głosowania do sejmiku województwa na obszarze miasta na prawach powiatu ewentualnie okręgu wyborczego. Jest to podyktowane potrzebą umożliwienia podjęcia prac przez wojewódzką komisję wyborczą.

Ustalenia tego komisja dokonuje na podstawie protokołów głosowania w obwodach w wyborach do sejmiku województwa otrzymanych od wszystkich obwodowych komisji wyborczych. Przy ustalaniu zbiorczych wyników głosowania w wyborach do sejmiku województwa komisja korzysta z "Platformy wyborczej".

Komisja otrzymuje wydruk komputerowy protokołu zbiorczych wyników głosowania do sejmiku województwa na obszarze miasta na prawach powiatu ewentualnie okręgu wyborczego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do uchwały w sprawie protokołów.

Komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

W przypadku sporządzania protokołu ręcznie lub maszynowo komisja sumuje odpowiednie dane liczbowe z protokołów głosowania w obwodach.

Jeden egzemplarz protokołu zbiorczych wyników głosowania wraz z protokołami głosowania w obwodach pakuje się w pakiet, opisuje i pieczętuje, a następnie doręcza wojewódzkiej komisji wyborczej.

Wyniki głosowania do sejmiku województwa na obszarze miasta na prawach powiatu ewentualnie okręgu wyborczego komisja niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości przez wywieszenie 1 egzemplarza protokołu w swojej siedzibie.

Po ustaleniu wyników głosowania do sejmiku województwa miejska komisja wyborcza w mieście na prawach powiatu ustala wyniki wyborów do rady miasta na prawach powiatu.

Komisja otrzymuje wydruk komputerowy zestawień wyników głosowania i podziału mandatów w okręgu wyborczym, osobno dla każdego okręgu wyborczego (według wzoru stanowiącego załącznik do wzoru protokołu z wyborów stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały w sprawie protokołów).

Komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

Sporządzając zestawienie wyników głosowania dla każdego okręgu wyborczego w sposób ręczny lub maszynowy, komisja sumuje dane z protokołów głosowania w obwodach i wpisuje je w odpowiednie rubryki zestawienia.

Komisja ustala, listy których komitetów wyborczych uczestniczą w podziale mandatów.

W pkt 12 wpisuje się informację na temat list biorących udział w podziale mandatów w danym okręgu wyborczym.

Należy mieć na uwadze, że w podziale mandatów uczestniczą tylko listy kandydatów tych komitetów wyborczych, na których listy w skali miasta na prawach powiatu oddano co najmniej 5% ważnych głosów.

Jeżeli 5% z liczby ważnie oddanych głosów jest liczbą ułamkową, wówczas liczbą głosów stanowiącą co najmniej 5% ważnie oddanych głosów jest ta liczba zaokrąglona w górę.

Następnie komisja wylicza i wpisuje w zestawieniu ilorazy wyborcze (obliczone z dokładnością do czterech miejsc po przecinku) dla każdej listy uczestniczącej w podziale mandatów w okręgu (pkt 13 zestawienia). Listy te szereguje się według numeru.

Wyliczenia dokonuje się dzieląc liczbę głosów łącznie oddanych w okręgu na daną listę (liczba z pkt 11 zestawienia) kolejno przez 1, 2, 3, 4, 5 itd., wyliczając dla każdej listy tyle ilorazów, ile mandatów jest w danym okręgu. Tak wyliczone ilorazy szereguje się w kolejności od największego wpisując je w pkt 14 zestawienia.

Przykładowe wyliczenie ilorazów dla okręgu 6-mandatowego, w którym 5 list uczestniczy w podziale mandatów:

Lista nr 3

Liczba głosów oddanych na listę nr 3 - X = 100

Wyliczone ilorazy wyborcze:

X:1 = 100,0000

X:2 = 50,0000

X:3 = 33,3333

X:4 = 25,0000

X:5 = 20,0000

X:6 = 16,6667

List nr 8

Liczba głosów oddanych na listę nr 8 - X = 105

Wyliczone ilorazy wyborcze:

X:1 = 105,0000

X:2 = 52,5000

X:3 = 35,0000

X:4 = 26,2500

X:5 = 21,0000

X:6 = 17,5000

Lista nr 13

Liczba głosów oddanych na listę nr 13 - X = 303

Wyliczone ilorazy wyborcze:

X:1 = 303,0000

X:2 = 151,5000

X:3 = 101,0000

X:4 = 75,7500

X:5 = 60,6000

X:6 = 50,5000

Lista nr 14

Liczba głosów oddanych na listę nr 14 - X = 108

Wyliczone ilorazy wyborcze:

X:1 = 108,0000

X:2 = 54,0000

X:3 = 36,0000

X:4 = 27,0000

X:5 = 21,6000

X:6 = 18,0000

Lista nr 15

Liczba głosów oddanych na listę nr 15 - X = 215

Wyliczone ilorazy wyborcze:

X:1 = 215,0000

X:2 = 107,5000

X:3 = 71,6667

X:4 = 53,7500

X:5 = 43,0000

X:6 = 35,8333

Szereg kolejno największych liczb (ilorazów wyborczych) jest następujący:

1) 303,0000 odpowiada liście nr 13;

2) 215,0000 odpowiada liście nr 15;

3) 151,5000 odpowiada liście nr 13;

4) 108,0000 odpowiada liście nr 14;

5) 107,5000 odpowiada liście nr 15;

6) 105,0000 odpowiada liście nr 8.

Jeżeli dwie lub więcej list uzyskało ilorazy równe ostatniej liczbie z liczb uszeregowanych w podany wyżej sposób, a tych list jest więcej niż mandatów do rozdzielenia należy stosować kolejne kryteria podziału mandatów przewidziane w art. 444 § 2 Kodeksu wyborczego wpisując odpowiednie dane w pkt 15, 16 i 17 zestawienia. W przypadku przeprowadzenia losowania listy, która otrzymuje mandat, w pkt 17 należy również opisać przebieg losowania.

Po sporządzeniu, podpisaniu i opieczętowaniu pieczęcią komisji zestawień dla wszystkich okręgów wyborczych, komisja sporządza protokół z wyborów według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały w sprawie protokołów.

Komisja otrzymuje wydruk komputerowy projektu protokołu. Komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

W razie sporządzania protokołu bez wspomagania informatycznego komisja postępuje w sposób następujący.

Część ogólną protokołu tj. punkty II.1. i II.2. wypełnia się na podstawie dokumentów wskazujących okręgi, w których nie przeprowadza się wyborów lub danych z protokołów z obsadzenia mandatów bez głosowania (o których mowa w dalszej części wytycznych).

W pkt III.2. należy wpisać liczbę stanowiącą co najmniej 5% wszystkich głosów ważnych z pkt III.1. Liczbę tę ustalono wcześniej w celu stwierdzenia, które listy biorą udział w podziale mandatów w poszczególnych okręgach.

W pkt III.3. wpisuje się informacje o listach komitetów wyborczych, które uczestniczą w podziale mandatów, gdyż uzyskały co najmniej 5% ważnych głosów.

W pkt III.4. wpisuje się informacje o listach komitetów wyborczych, które nie uczestniczą w podziale mandatów, gdyż nie uzyskały co najmniej 5% ważnych głosów.

Na podstawie danych zawartych w zestawieniach komisja wypełnia pkt IV dotyczący wszystkich okręgów wyborczych na obszarze gminy w kolejności ich numerów.

Pkt od IV.2. i IV.3 wypełnia się w zależności od zaistnienia opisanych w nich sytuacji; dotyczą one wskazania kandydata, który uzyskuje mandat w razie równej liczby głosów. W przypadku losowania kandydata, który uzyskał mandat w punkcie IV.3 opisuje się również przebieg losowania.

Pkt od IV.4. do IV.6. wypełnia się w sytuacjach opisanych w tych punktach, jeżeli w danym okręgu wyborczym pozostają nieobsadzone mandaty.

Do protokołu komisja załącza zestawienia wyników głosowania z okręgów wyborczych oraz ewentualnie protokół (protokoły) obsadzenia mandatów radnych bez głosowania.

Protokół z obsadzenia mandatów radnych bez głosowania komisja sporządza, jeżeli w okręgu wyborczym liczba wszystkich zarejestrowanych kandydatów była równa lub mniejsza od liczby radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym. Protokoły te sporządza się według załącznika nr 7 do uchwały w sprawie protokołów, odrębnie dla każdego okręgu, w którym nie przeprowadzono głosowania.

Wyniki wyborów komisja niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości przez wywieszenie jednego egzemplarza protokołu z wyborów wraz z zestawieniami wyników głosowania i podziału mandatów w okręgu wyborczym w swojej siedzibie.

Czynności dzielnicowych komisji wyborczych

Dzielnicowe komisje wyborcze ustalając wyniki wyborów do rady dzielnicy wykonują takie same czynności jak miejskie komisje wyborcze ustalające wyniki wyborów do miast na prawach powiatu, z tym że dzielnicowe komisje wyborcze sporządzają protokół z wyborów i zestawienia wyników głosowania i podziału mandatów według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały w sprawie protokołów.

Należy mieć na uwadze, że w podziale mandatów w dzielnicy uczestniczą tylko listy kandydatów tych komitetów wyborczych, na których listy w skali danej dzielnicy oddano co najmniej 5% ważnych głosów.

Czynności powiatowych komisji wyborczych

Przed ustaleniem wyników głosowania i wyników wyborów do rady powiatu komisje ustalają wyniki głosowania do sejmiku województwa na obszarze powiatu ewentualnie okręgu wyborczego, wykonując takie same czynności jak miejskie komisje wyborcze ustalające wyniki głosowania do sejmiku województwa na obszarze miasta na prawach powiatu.

Po ustaleniu wyników głosowania do sejmiku województwa, powiatowe komisje wyborcze ustalają wyniki wyborów do rady powiatu, wykonując takie same czynności jak miejskie komisje wyborcze w miastach na prawach powiatu, z tym że powiatowe komisje wyborcze sporządzają protokół z wyborów i zestawienia wyników głosowania i podziału mandatów według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do uchwały w sprawie protokołów.

Czynności wojewódzkich komisji wyborczych

Po otrzymaniu protokołów od powiatowych komisji wyborczych i miejskich komisji wyborczych w miastach na prawach powiatu, które ustaliły wyniki głosowania na obszarze powiatu lub miasta ewentualnie okręgu wyborczego w wyborach do sejmiku województwa, wojewódzka komisja wyborcza bada prawidłowość ustalenia zbiorczych wyników głosowania przez powiatowe i miejskie komisje wyborcze w miastach na prawach powiatu.

Następnie wojewódzka komisja wyborcza otrzymuje wydruk komputerowy zestawień wyników głosowania i podziału mandatów w okręgu wyborczym, osobno dla każdego okręgu wyborczego (według wzoru stanowiącego załącznik do wzoru protokołu z wyborów stanowiącego załącznik nr 6 do uchwały w sprawie protokołów).

Komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

W przypadku sporządzania zestawień ręcznie lub maszynowo komisja postępuje analogicznie jak komisja w mieście na prawach powiatu.

Po sporządzeniu, podpisaniu i opieczętowaniu zestawień dla wszystkich okręgów wyborczych komisja sporządza protokół z wyborów według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do uchwały w sprawie protokołów.

Komisja otrzymuje wydruk komputerowy protokołu z wyborów do sejmiku województwa. Komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeżeli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić i usunąć przyczynę rozbieżności.

Sporządzając protokół bez wspomagania informatycznego komisja wykonuje takie same czynności jak miejskie komisje wyborcze ustalające wyniki wyborów do miast na prawach powiatu.

Wyniki wyborów komisja niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości przez wywieszenie w swojej siedzibie jednego egzemplarza protokołu z wyborów oraz zestawień wyników w okręgu wyborczym.

V.

 Tryb przeprowadzenia losowania

Terytorialne komisje wyborcze ustalając wyniki głosowania i wyniki wyborów w sytuacjach wymagających przeprowadzenia losowania postępują w sposób niżej opisany.

Losowanie prowadzi przewodniczący komisji w obecności członków komisji i pełnomocników obecnych przy pracach komisji. W przypadku losowania w celu ustalenia, który z kandydatów na wójta uzyskuje mandat, lub który z kandydatów dopuszczony jest do wyborów w ponownym głosowaniu obecni mogą być również kandydaci. Czynności losowania dokonuje wyznaczony członek komisji. O terminie losowania należy powiadomić pełnomocników (kandydatów na wójta) z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu umożliwienia im obecności przy tej czynności. Nieobecność pełnomocników, a w przypadku wyborów wójta kandydatów lub pełnomocników, nie wstrzymuje przeprowadzenia losowania.

W razie konieczności ustalenia, w drodze losowania, która z list uzyskuje mandat, do jednakowych, nieprzezroczystych kopert wkłada się kartki z numerami list. Po wymieszaniu kopert losuje się jedną z nich. Numer listy odczytuje się i okazuje obecnym, a wylosowaną kartkę dołącza się do protokołu. Na żądanie osób obecnych przy losowaniu należy okazać zawartość niewylosowanych kopert.

W razie konieczności ustalenia, w drodze losowania, który z kandydatów uzyskuje mandat, a w przypadku wyborów wójta również, który z kandydatów dopuszczony jest do wyborów w ponownym głosowaniu, do jednakowych, nieprzezroczystych kopert wkłada się kartki z wypisanymi nazwiskami i imionami tych kandydatów oraz - w przypadku kandydatów na radnych - numerami list, na których się znajdują. Po wymieszaniu kopert losuje się jedną z nich. Nazwisko i imię wylosowanego kandydata oraz - ewentualnie - numer listy odczytuje się i okazuje obecnym, a wylosowaną kartkę dołącza się do protokołu. Na żądanie osób obecnych przy losowaniu należy okazać zawartość niewylosowanych kopert.

Przebieg przeprowadzonego losowania opisuje się w protokole (art. 443 § 2, 444 § 2, 444 § 3 w związku z art. 233 § 2, art. 450, art. 469, art. 473 § 3 i § 7 Kodeksu wyborczego).

VI.

 Przeprowadzenie i ustalenie wyników ponownego głosowania w wyborach wójta

Druk i rozplakatowanie uchwały o przeprowadzeniu ponownego głosowania w wyborach wójta zapewnia wójt. Uchwałę należy rozplakatować na obszarze gminy (miasta) nie później niż dnia 20 listopada 2014 r.

Jednocześnie gminna (miejska) komisja wyborcza powinna zarządzić druk kart do głosowania w ponownym głosowaniu, zgodnie z wzorem karty do głosowania i w sposób określony w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie wzorów kart do głosowania oraz nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille'a, w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (M.P. poz. 734 i 735) i w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie wytycznych i wyjaśnień dotyczących druku i przechowywania kart do głosowania oraz trybu ich przekazania wraz z nakładkami na karty do głosowania sporządzonymi w alfabecie Braille'a obwodowym komisjom wyborczym w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na dzień 16 listopada 2014 r. (M.P. poz. 788).

Organizację pracy w dniu ponownego głosowania komisja omawia z obwodowymi komisjami wyborczymi stosując zasady dotyczące głosowania w dniu 16 listopada 2014 r.

Jeżeli jeden z kandydatów wycofa zgodę na kandydowanie, straci bierne prawo wyborcze lub umrze, w ponownym głosowaniu bierze udział jeden kandydat (art. 473 § 4 Kodeksu wyborczego). W takiej sytuacji komisja podejmuje i podaje do publicznej wiadomości, uchwałę o konieczności i przyczynach przeprowadzenia ponownego głosowania na jednego kandydata, wskazując jego imię i nazwisko i skrót nazwy komitetu wyborczego, który zgłosił kandydata. Jeden egzemplarz uchwały przekazuje się komisarzowi wyborczemu. Wzór uchwały gminnej (miejskiej) komisji wyborczej stanowi załącznik nr 6 do wytycznych.

Ustalenie wyniku wyborów w ponownym głosowaniu powinno przebiegać analogicznie do ustalania wyniku wyborów w pierwszym głosowaniu.

Obecni przy ustalaniu wyników ponownego głosowania mogą być tylko pełnomocnicy tych komitetów wyborczych, które zgłosiły kandydatów kandydujących w tym głosowaniu.

Jeżeli ponowne głosowanie odbywało się na dwóch kandydatów, gminna (miejska) komisja wyborcza sporządza protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do uchwały w sprawie protokołów, natomiast w przypadku, gdy ponowne głosowanie odbywało się na jednego kandydata, gminna (miejska) komisja wyborcza sporządza protokół odpowiednio stosując wzór stanowiący załącznik nr 11 do tej uchwały.

VII.

 Sposób przekazywania dokumentów z wyborów właściwemu komisarzowi wyborczemu

Gminna, miejska, miejska w mieście na prawach powiatu, dzielnicowa i powiatowa komisja wyborcza po ustaleniu wyników głosowania i wyników wyborów w wyborach do danej rady, jeden egzemplarz protokołu z wyborów wraz z zestawieniami dotyczącymi każdego okręgu i protokołami z obsadzenia mandatów bez głosowania oraz protokołami głosowania w obwodach pakuje w pakiet, opisuje i pieczętuje, a następnie dostarcza właściwemu komisarzowi wyborczemu.

Gminna, miejska i miejska komisja wyborcza w mieście na prawach powiatu analogicznie postępuje także z protokołem wyników głosowania i wyników wyborów wójta oraz protokołami głosowania w obwodach z tych wyborów.

Powiatowa komisja wyborcza i miejska komisja wyborcza w mieście na prawach powiatu ponadto przekazuje komisarzowi wyborczemu właściwemu w zakresie czynności o charakterze ogólnowojewódzkim protokół głosowania do sejmiku województwa na obszarze powiatu lub miasta na prawach powiatu ewentualnie okręgu wyborczego.

Wojewódzka komisja wyborcza jeden egzemplarz protokołu wyników z wyborów do sejmiku województwa wraz z zestawieniami, a także protokoły wyników głosowania na obszarze powiatu (miasta na prawach powiatu, okręgu wyborczego) sporządzone przez powiatowe komisje wyborcze (bądź miejskie w miastach na prawach powiatu) wraz z protokołami głosowania w obwodach pakuje się w pakiet, pieczętuje i opisuje, a następnie przekazuje komisarzowi wyborczemu właściwemu w zakresie czynności o charakterze ogólnowojewódzkim.

Dopuszczalne jest przekazanie pakietu z dokumentami za pośrednictwem upoważnionego przez komisarza wyborczego członka inspekcji.

VIII.

 Sprawdzanie przez komisarza wyborczego prawidłowości ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów

Komisarz wyborczy, po otrzymaniu protokołów z wyborów wraz z zestawieniami i protokołami głosowania w obwodach od gminnych, miejskich, dzielnicowych, powiatowych i wojewódzkiej komisji wyborczych, sprawdza prawidłowość ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów do poszczególnych rad oraz wyborów wójtów. W razie stwierdzenia nieprawidłowości zarządza ponowne ustalenie wyników i zawiadamia o tym niezwłocznie Państwową Komisję Wyborczą (art. 448 § 2, art. 450, art. 459 § 1, art. 470 Kodeksu wyborczego).

Do czasu uzyskania potwierdzenia od komisarza wyborczego, że przekazane protokoły sporządzono prawidłowo, każda terytorialna komisja wyborcza pełni dyżur w sposób wcześniej ustalony z komisarzem wyborczym. Ustalając tryb pełnienia dyżuru należy mieć na uwadze konieczność bieżącego kontaktu z członkami, w sposób umożliwiający zebranie się komisji w regulaminowym składzie w razie potrzeby ponownego ustalenia wyników głosowania lub wyborów.

IX.

 Wydanie radnym i wójtom zaświadczeń o wyborze

Każda właściwa terytorialna komisja wyborcza po stwierdzeniu przez komisarza wyborczego prawidłowości ustalenia wyników wyborów sporządza dla wybranych radnych zaświadczenia o wyborze na radnego na właściwych formularzach, według wzoru ustalonego przez Państwową Komisję Wyborczą w uchwale w sprawie protokołów (załączniki Nr 12, 13 i 14 do uchwały).

Gminne komisje wyborcze wydają wybranym wójtom zaświadczenie o wyborze według wzoru stanowiącego załącznik nr 15 do uchwały w sprawie protokołów.

X.

 Postępowanie z dokumentacją z wyborów

Egzemplarze protokołów i zestawień, które pozostały w komisjach terytorialnych oraz inne dokumenty powstałe przy ustalaniu wyników (arkusze pomocnicze, wydruki itp.) pakuje się, pieczętuje, opisuje i tak uporządkowane przekazuje, za pokwitowaniem, do depozytu organom obsługującym komisje (tj. odpowiednio wójtowi, staroście lub marszałkowi województwa). Organom tym przekazuje się również, za pokwitowaniem, pieczęć komisji.

Dostęp do tych dokumentów, do czasu potwierdzenia przez komisarza wyborczego prawidłowości sporządzonych protokołów, mają tylko członkowie właściwych terytorialnych komisji wyborczych. Po uzyskaniu tego potwierdzenia depozyt pozostaje w archiwum urzędu, a dalszy sposób postępowania z tymi dokumentami określa rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 listopada 2013 r. w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów (Dz. U. poz. 1488).

Załącznik Nr  1

WZÓR

Obwieszczenie

....................... Komisji Wyborczej w .................................

z dnia ............... 2014 r.

o obsadzeniu mandatów radnych

.......................................................................

wzór

Załącznik Nr  2

WZÓR

Obwieszczenie

....................... Komisji Wyborczej w .................................

z dnia ........................... 2014 r.

o nieprzeprowadzeniu wyborów

do ....................................................................

wzór

Załącznik Nr  3

WZÓR

Uchwała

....................... Komisji Wyborczej w .......................................

z dnia .............................. 2014 r.

o nieprzeprowadzaniu bezpośrednich wyborów

...........................................................................

w dniu 16 listopada 2014 r.

wzór

Załącznik Nr  4

WZÓR

Uchwała

....................... Komisji Wyborczej w .......................................

z dnia .............................. 2014 r.

o przeprowadzeniu głosowania tylko na jednego kandydata

na ............................................................................

wzór

Załącznik Nr  5

WZÓR

Uchwała

....................... Komisji Wyborczej w .......................................

z dnia .............................. 2014 r.

o przeprowadzeniu ponownego głosowania w wyborach

............................................................................

w dniu 30 listopada 2014 r.

wzór

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2014.960

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wytyczne dla terytorialnych komisji wyborczych dotyczących ustalania wyników głosowania i wyników wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego, zarządzonych na dzień 16 listopada 2014 r.
Data aktu: 06/10/2014
Data ogłoszenia: 29/10/2014
Data wejścia w życie: 06/10/2014