Jesteś już użytkownikiem programów LEX?

Zostań ekspertem! - Postępowanie skargowe z LEX

25 lutego 2020

Zostań ekspertem! - Postępowanie skargowe z LEX

Działalność jst wiąże się z odbieraniem różnego rodzaju pism od obywateli, w tym między innymi skarg od osób niezadowolonych. Postępowanie skargowe jest odformalizowane, więc wydaje się, że nie powinno sprawiać trudności. Ale to tylko pozory. Co zrobić, by składane skargi nie sprawiały problemów i były rozpatrywane bez niedających się pozbyć wątpliwości?

Wstępne wątpliwości

Pierwszym krokiem całej procedury rozpatrywania skarg jest odpowiednie zakwalifikowanie pisma. I już tu pojawiają się pierwsze problemy, bo jak należy potraktować pismo, w którym tytuł i treść są rozbieżne, nie zostało ono podpisane lub wręcz jest to anonim? Czy i jak należy odpowiadać na pisma przesłane zwykłą pocztą elektroniczną? Fundamentalnym etapem procesu rozpatrywania skarg jest zbadanie przedmiotu wniesionego pisma, od tego zależy bowiem czy organ, do którego wpłynęło, ma prawo i obowiązek je rozpatrzyć. Jednak skargi często dotyczą działania konkretnych osób, a przepisy kpa umożliwiają składanie skarg wyłącznie na organy. Niejednokrotnie z pisma wynika, że skarg jest wiele i właściwe do ich rozpatrzenia są różne organy - jaka wówczas jest właściwa procedura?

Czas leci

Bardzo istotnym elementem jest oczywiście przestrzeganie terminów rozpatrzenia sprawy. Zgodnie z kpa skargę należy załatwić nie później niż w ciągu miesiąca - ale jak tego terminu dotrzymać w przypadku rady (sejmiku), skoro sesje są zwoływane raz w miesiącu, a w mniejszych samorządach nawet i raz na kwartał? Inne wątpliwości praktyczne to choćby sprawa założenia i prowadzenia metryki sprawy dla tego postępowania albo ochrony danych osobowych skarżącego. Dodatkowo należy pamiętać, że skarżący może nie być zadowolony ze sposobu załatwienia jego sprawy. Jakie działania należy zatem podjąć, jeżeli usiłuje się odwołać lub ponawia skargę? 

Pomoc w każdym wymiarze

Całe postępowanie skargowe musi odbyć się w zgodzie i z poszanowaniem przepisów. Zasady przyjmowania skarg, procedura ich rozpatrywania, mijające terminy, ciągłe weryfikowanie stanów faktycznych oraz rozwiązywanie problemów prawnych - w jaki sposób zrobić to prawidłowo, efektywnie i sprawnie? 

W LEX znajduje się obszerna baza materiałów eksperckich poświęconych postępowaniu skargowemu zatem każdy użytkownik może skorzystać z merytorycznego wsparcia. W zasobach serwisu LEX znajdują się odpowiedzi na wszystkie wyżej wymienione problemy, ale także na wiele innych. 

Jeżeli potrzebujesz pogłębienia i potwierdzenia swojej wiedzy, to przejdź szkolenie on-line, sprawdź jakie pytania zadali jego uczestnicy i jakich odpowiedzi udzielił ekspert, a następnie zdaj test i zdobądź certyfikat ze szkolenia

Ekspercka wiedza na wyciągnięcie ręki

Jak powszechnie wiadomo - życie nie znosi próżni. Raz rozwiązane wątpliwości to nie wszystko - w kolejnych sprawach pojawią się następne. Zwłaszcza dla problemów nowych lub rzadko spotykanych dedykowana jest funkcja Zadaj pytanie. Odpowiedź doświadczonego eksperta będzie wówczas nieocenioną pomocą!

Postępowanie skargowe z LEX to wybitni specjaliści, a w efekcie brak wątpliwości. Wiedza i doświadczenie przelane na materiały dostępne w serwisie LEX pozwolą sprawnie poruszać się po procedurze skargowej. A w razie potrzeby eksperci LEX oferują wsparcie w każdej chwili. I wszystko to w jednym miejscu

 

Zostań ekspertem! - Postępowanie skargowe z LEX
Bartosz Starczewski

product manager administracja publiczna

Małgorzata Milewicz

młodszy redaktor

 

Nie korzystasz jeszcze z programów LEX?
Znajdź rozwiązanie dla siebie.

Zamów prezentacje produktów LEX, dzięki której poznasz pełne możliwości serwisu oraz uzyskasz informacje o pakietach spełniających Twoje potrzeby.