Usługi bankowe dla uchodźców z Ukrainy
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wezwał banki do przygotowania ofert usług bankowych dla uchodźców z Ukrainy. W komunikacie wyznaczył minimalne standardy, które mają reprezentować oferty produktowe. Jednocześnie organ nie sprecyzował sposobu realizacji zaleceń. Co powinna obejmować oferta i jak ją przygotować?
Komunikat z 4 marca 2022 r. wskazuje na 5 elementów, które muszą znaleźć się w ofertach dedykowanych dla uchodźców. Należą do nich:
- podstawowy rachunek płatniczy umożliwiający wpłaty i wypłaty środków zarówno w gotówce, jak i w formie transferów bezgotówkowych, w tym poleceń przelewu;
- instrument płatniczy (kartę płatniczą) umożliwiający inicjowanie transakcji płatniczych środkami na rachunku, w tym płatności przy użyciu terminali POS i wypłaty z bankomatów;
- całkowite zwolnienie z opłat, w tym za prowadzenie rachunku czy wydanie lub używanie instrumentu płatniczego;
- dokumentacja umowną w polskiej, ukraińskiej, angielskiej i rosyjskiej wersji językowej;
- spełnienie wymagań silnego uwierzytelniania klienta.
Przyjrzyjmy się części z nich.
Wersje językowe dokumentacji umownej
Kwestią oczywistą jest zapewnienie klientom dokumentacji w wersji polskiej, ukraińskiej, angielskiej i rosyjskiej. Niemniej jednak UKNF zapomniał o jednej istotnej kwestii, o której przypomina Michał Nowakowski. Przepisy prawa bankowego wymagają również dostarczenia nagrania audio, nagrania wizualnego treści w języku migowym, wydruku w alfabecie Braille'a lub wydruku z wielkością czcionki wygodną do czytania w terminie 7 dni od zgłoszenia takiej potrzeby przez klienta. Autor wskazuje również, że informacje ogłaszane przez bank (art. 111 ust. 1 prawa bankowego) w miejscu wykonywania czynności, powinny być dostępne w ww. językach.
Silne uwierzytelnianie - to znaczy jakie?
UKNF wskazał na obowiązek spełnienia wymagań silnego uwierzytelniania klienta. Ustawa o usługach płatniczych w art. 2 pkt 26aa przewiduje obowiązek zastosowania co najmniej 2 elementów należących do kategorii:
- wiedza o czymś, o czym wie wyłącznie użytkownik (hasło, PIN),
- posiadanie czegoś, co posiada wyłącznie użytkownik (odpowiednio zarejestrowany smartfon),
- cechy charakterystyczne użytkownika (np. biometria behawioralna).
Za przykład posłużyć może również autoryzacja SMS, którą akceptuje m.in. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
Szerzej na ten temat pisze Michał Nowakowski w nowym komentarzu praktycznym "Oferta produktów bankowych dla obywateli Ukrainy". Znajdziesz go w LEX Banki.
Redakcja Publikacji Elektronicznych