Postępowanie powypadkowe - najczęściej popełniane błędy
Postępowanie powypadkowe jest kluczowym elementem zarządzania bezpieczeństwem w miejscu pracy. Prawidłowe działanie po wypadku ma na celu nie tylko szybkie udzielenie pomocy poszkodowanemu, ale także wyjaśnienie przyczyn wypadku, zapobieganie podobnym zdarzeniom w przyszłości oraz spełnienie wymogów prawnych. W praktyce jednak wiele firm popełnia błędy w tym zakresie.
Brak natychmiastowego zgłoszenia wypadku
Jest jedną z najczęściej popełnianych błędów. Pracodawcy, szczególnie w mniejszych firmach, mogą opóźniać zgłoszenie wypadku do odpowiednich służb (np. Państwowej Inspekcji Pracy czy inspektora BHP). Może to wynikać z obawy przed konsekwencjami finansowymi lub chęci ukrycia nieprawidłowości. Niezgłoszenie wypadku w odpowiednim czasie może prowadzić do nałożenia kar administracyjnych na firmę. Ponadto, może to utrudnić dochodzenie prawdy o przyczynach wypadku.
Niedostateczne zabezpieczenie miejsca wypadku
Często zdarza się, że miejsce wypadku nie jest odpowiednio zabezpieczone, przez co dochodzi do zatarcia śladów, które mogą być kluczowe dla późniejszego ustalenia przyczyn zdarzenia. Brak zabezpieczenia miejsca wypadku utrudnia przeprowadzenie dokładnego śledztwa i wyjaśnienie okoliczności wypadku, co może wpływać na późniejsze procedury naprawcze oraz roszczenia odszkodowawcze.
Niedostateczne udzielenie pierwszej pomocy
W wielu przypadkach pracownicy nie są wystarczająco przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Często po wypadku nie podejmuje się odpowiednich działań w celu udzielenia szybkiej pomocy przed przybyciem służb ratunkowych. Dlatego niedostateczna pomoc przedmedyczna może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia poszkodowanego i zwiększenia ryzyka powikłań zdrowotnych. Może to także skutkować odpowiedzialnością pracodawcy.
Brak dokumentacji powypadkowej
Wiele firm nie prowadzi odpowiedniej dokumentacji powypadkowej lub nie wypełnia jej prawidłowo. Często brak jest szczegółowego opisu przyczyn wypadku, okoliczności, uczestników zdarzenia czy podjętych działań. Brak lub niewłaściwa dokumentacja utrudnia późniejsze dochodzenie roszczeń przez poszkodowanego lub jego rodzinę oraz może prowadzić do problemów w przypadku kontroli ze strony Państwowej Inspekcji Pracy.
Niewłaściwa analiza przyczyn wypadku
Niekiedy dochodzi do powierzchownej analizy przyczyn wypadku, co ogranicza skuteczność działań naprawczych. Często koncentruje się tylko na błędzie człowieka, ignorując np. niewłaściwe warunki pracy, brak odpowiedniego sprzętu czy niewłaściwe procedury. Brak dogłębnej analizy przyczyn wypadku uniemożliwia wdrożenie skutecznych działań zapobiegawczych. To może prowadzić do powtarzania podobnych wypadków w przyszłości.
10 najczęstszych błędów w postępowaniu powypadkowym z perspektywy biegłego sądowego
Postępowanie wypadkowe z perspektywy biegłego sądowego BHP jest kluczowym elementem w procesie ustalania przyczyn wypadków w miejscu pracy, analizie odpowiedzialności oraz określaniu, czy zostały spełnione wymogi bezpieczeństwa pracy. Biegły sądowy BHP pełni rolę eksperta, którego zadaniem jest niezależna analiza wypadku, ocena przestrzegania przepisów BHP, a także wskazanie ewentualnych zaniedbań, które mogły przyczynić się do zdarzenia. Najczęstsze problemy, które biegły może wskazać:
- brak postępowania powypadkowego
- niezawiadomienie okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku
- brak kompleksowej realizacji działań przez zespół powypadkowy
- zbyt pobieżne ustalenie przyczyn wypadków
- niewskazanie winy pracodawcy mimo oczywistych przesłanej
- nieprawidłowe przypisanie winy poszkodowanemu
- nieprawidłowa kwalifikacja prawna
- brak załączników obligatoryjnych w dokumentacji powypadkowej
- brak załączników dołączonych do każdej wersji protokołu powypadkowego
- brak korelacji pomiędzy przyczynami a środkami profilaktycznymi
Zobacz: Postępowanie powypadkowe – najczęściej popełnianie błędy
Chcesz uzyskać więcej informacji? Wypróbuj bezpłatny dostęp testowy LEX BHP i przekonaj się, jak szybko i wygodnie możesz znaleźć to, czego potrzebujesz. |
Maria Kubacka
Product Manager
LEX BHP