Rozliczanie samochodów elektrycznych na gruncie podatków

27 października 2025

Samochody elektryczne z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Ponadto czynniki ekonomiczne sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykorzystywanie samochodów elektrycznych w prowadzonej działalności gospodarczej. Warto więc dowiedzieć się więcej na temat rozliczania samochodów elektrycznych na gruncie podatków.

Amortyzacja samochodów elektrycznych

Zgodnie z definicją zawartą w ustawach o podatku dochodowym samochodem osobowym jest pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Dla większości samochodów osobowych limit amortyzacji wynosi do końca 2025 r. 150 tys. zł. W przypadku elektrycznych samochodów osobowych (tj. samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznymi w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) obowiązuje wyższy limit amortyzacji w wysokości 225 tys. zł.

Należy zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2026 r. limit dotyczący amortyzacji samochodów osobowych będzie zależał od poziomu emisji dwutlenku węgla silnika spalinowego samochodu osobowego. Jeżeli poziom emisji CO2 będzie równy lub wyższy niż 50 g na kilometr, to limit amortyzacji będzie wynosił 100 tys. zł. Jeżeli natomiast poziom emisji CO2 będzie mniejszy niż 50 g na kilometr, wówczas limit amortyzacji nadal będzie wynosił 150 tys. zł. Co ważne, dla samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym utrzymany zostanie dotychczasowy limit w wysokości 225 tys. zł.

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji samochodów osobowych będą wynosić:

  • 225 000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
  • 150 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
  • 100 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.

Samochody elektryczne - opłaty wynikające z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze

Zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. Jednakże dla elektrycznych samochodów osobowych obowiązuje wyższy limit w wysokości 225 tys. zł. A zatem w przypadku elektrycznych samochodów osobowych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących ich opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 225 tys. zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Również w tym przypadku dla części spalinowych samochodów osobowych powyższy limit zostanie z początkiem 2026 r. obniżony do 100 tys. zł. Zmiana ta nie będzie jednak dotyczyć elektrycznych samochodów osobowych, dla których w 2026 r. nadal będzie obowiązywać limit w wysokości 225 tys. zł.

Samochody elektryczne - skutki podatkowe otrzymania dofinansowania w ramach programu NaszEauto

Osoby fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają możliwość otrzymania dofinansowania do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego w ramach programu "NaszEauto".

Dofinansowanie realizowane w ramach programu "NaszEauto" jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT. Oznacza to, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dochodów (przychodów) nie są kosztem uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów nie są również odpisy amortyzacyjne od środków trwałych od tej części ich wartości, która została sfinansowana dofinansowaniem z programu "NaszEauto". Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy o PIT, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ładowarki samochodowe oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych jako środki trwałe

Podatnicy często inwestują w ładowarki samochodowe oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych. Jeżeli są one montowane w sposób trwale związany z budynkami, ich wartość zwiększa wartość początkową tych budynków jako środków trwałych lub - w przypadku montażu w budynkach niestanowiących własności podatników - podlegają amortyzacji jako inwestycja w obcym środku trwałym. W przeciwnym razie ładowarki samochodowe oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych stanowią dla podatników samodzielne środki trwałe.

Tomasz Kręski | Senior Product Manager Księgowość i Podatki

Polecane

Czytaj więcej w dostępie testowym
Polecamy między innymi:
Masz dostęp do LEX-a? Zaloguj się
Nie masz dostępu do LEX-a? Zamów dostęp testowy