Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych od 1 stycznia 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać nowe limity amortyzacji samochodów osobowych. Najważniejsza zmiana polega na obniżeniu limitu amortyzacji - ze 150 tys. zł do 100 tys. zł - dla samochodów osobowych emitujących co najmniej 50 g CO2 na kilometr. Niższy limit obejmie zatem praktycznie wszystkie samochody spalinowe oraz większość hybryd. Dla wielu przedsiębiorców oznacza to mniej korzystne rozliczenia podatkowe.
Samochody osobowe jako środki trwałe podlegające amortyzacji
Amortyzacji podlegają środki trwałe stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania składniki majątku, w tym środki transportu, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
W świetle powyższego samochody osobowe podlegają co do zasady amortyzacji jako środki trwałe, jeżeli:
- stanowią własność lub współwłasność podatnika,
- są kompletne i zdatne do użytku,
- przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,
- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
Metody amortyzacji samochodów osobowych
Samochody osobowe podlegają co do zasady amortyzacji z zastosowaniem tzw. metody liniowej, a więc z zastosowaniem wynikającej z Wykazu stawek amortyzacyjnych (stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy o PIT oraz ustawy o CIT) rocznej stawki amortyzacyjnej w wysokości 20%. Okres amortyzacji z zastosowaniem tej stawki wynosi 5 lat.
Dodatkowo samochody osobowe mające status używanych środków trwałych (przez używane środki trwałe rozumie się samochody osobowe, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane przez podmiot inny niż podatnik co najmniej przez okres 6 miesięcy) lub ulepszonych środków trwałych (przez ulepszone środki trwałe rozumie się samochody osobowe, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej) mogą być amortyzowane z zastosowaniem stawki amortyzacyjnej indywidualnie ustalonej. Przy czym w takim przypadku minimalny okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy, co odpowiada rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 40%.
Co ważne, w przypadku samochodów osobowych nie jest możliwa amortyzacja z zastosowaniem tzw. metody degresywnej. Samochody osobowe nie mogą być również amortyzowane jednorazowo w ramach tzw. amortyzacji de minimis ani jako fabrycznie nowe środki trwałe. Jednorazowo amortyzowane mogą być jedynie samochody osobowe, których wartość początkowa nie przekracza 10 tys. zł (jeżeli podatnik nie zdecyduje się na zaliczenie wydatków na ich nabycie bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów).
Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych od 1 stycznia 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać nowe limity amortyzacji samochodów osobowych. Najważniejsza zmiana polega na obniżeniu limitu amortyzacji - ze 150 tys. zł do 100 tys. zł - dla samochodów osobowych emitujących co najmniej 50 g CO2 na kilometr. Niższy limit amortyzacji obejmie zatem praktycznie wszystkie samochody spalinowe oraz większość hybryd. Niekorzystna dla przedsiębiorców zmiana wynika z uchwalonej 2 grudnia 2021 r. nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.
Oznacza to, że od początku 2026 r. limit dotyczący amortyzacji samochodów osobowych będzie zależał od poziomu emisji dwutlenku węgla silnika spalinowego samochodu osobowego. Jeżeli poziom emisji CO2 będzie równy lub wyższy niż 50 g na kilometr, to limit amortyzacji będzie wynosił 100 tys. zł. Jeżeli natomiast poziom emisji CO2 będzie mniejszy niż 50 g na kilometr, wówczas limit amortyzacji nadal będzie wynosił 150 tys. zł. Co ważne, również dla samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym utrzymany zostanie dotychczasowy limit w wysokości 225 tys. zł.
Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji samochodów osobowych będą wynosić:
- 225 000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
- 150 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
- 100 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Co ważne, nowe limity będą miały zastosowanie do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika od 1 stycznia 2026 r. Samochody osobowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. będą mogły być rozliczane na dotychczasowych zasadach.
Jeżeli zatem przedsiębiorca planuje zakup samochodu osobowego, w którym emisja CO2 silnika spalinowego jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr, to powinien rozważyć jego zakup jeszcze w 2025 roku, aby w kolejnych latach nadal móc jego amortyzację rozliczać w ramach limitu 150 tys. zł zamiast 100 tys. zł.