Wolters Kluwer Sklep Online

Jesteś już użytkownikiem programów LEX?

Nowoczesny marketing a ochrona danych osobowych

22 sierpnia 2023

Firmy przeznaczają coraz większe budżety na nowoczesne formy marketingu w sieci. Warto jednak wiedzieć, że internetowy marketing może wiązać się z ryzykiem naruszenia przepisów w zakresie ochrony danych osobowych. Kiedy takie ryzyko może się pojawić? Dowiesz się tego w LEX Ochrona Danych Osobowych. 

Influencerzy vs. RODO

Przedsiębiorca decydując się na współpracę z influencerem powinien pamiętać o obowiązkach związanych z ochroną danych osobowych. Co to oznacza w praktyce? 

  • Po pierwsze, firma musi zrealizować wobec influencera obowiązek informacyjny wynikający z RODO. Nie ma tutaj znaczenia, że osoby te mogą być uznawane za tzw. osoby publiczne. 
  • Po drugie, jeśli influencer organizuje konkurs, podczas którego promuje produkt firmy, z którą współpracuje, musi pamiętać o tym, że w takiej sytuacji to on jest organizatorem konkursu i w związku z tym ponosi odpowiedzialność za jego zrealizowanie i za zgodność z przepisami prawa. Firma współpracująca z influencerem także powinna zainteresować się czy konkurs jest przeprowadzany zgodnie z przepisami prawa, w innym razie może to odbić się na wizerunku firmy.

Reklamy w social media 

Facebook, Instagram, YouTube to potężne i wygodne kanały promocji produktów i usług. Nierzadko dają one możliwość skierowania swojej oferty do bardzo precyzyjnie dobranej grupy potencjalnych klientów. Należy jednak pamiętać, że firma tworząc grupę/kanał/profil na danym serwisie i gromadząc tam swoich followersów, staje się administratorem ich danych. To z kolei wiąże się z koniecznością realizacji szeregu obowiązków wynikających z RODO – w tym obowiązku informacyjnego, gwarancji realizacji praw osób, których dane dotyczą. Jeśli nasz profil prowadzi działająca na nasze zlecenie inna firma wyspecjalizowana w prowadzeniu serwisów społecznościowych, należy z nią zawrzeć umowę powierzenia. 

Wykorzystujesz w swojej działalności marketing internetowy i nie jesteś do końca pewny, czy spełnia on wymagania wynikające z RODO i przepisów krajowych w zakresie ochrony danych osobowych? Boisz się kontroli z Urzędu Ochrony Danych Osobowych w tym zakresie?Koniecznie przeczytaj komentarz praktyczny pt. „Okiem IOD-a: nowoczesne formy marketingu w świetle przepisów RODO”, dostępny w LEX Ochrona Danych Osobowych. 

Autorką tekstu jest Sylwia Czub-Kiełczewska - doświadczony inspektor ochrony danych osobowych, szkoleniowiec, certyfikowany audytor wewnętrzny PN-ISO/IEC 27001. Wspiera swoją wiedzą i doświadczeniem procesy ochrony informacji w spółkach kapitałowych, agencjach reklamowych, jednostkach samorządowych. Świadczy także usługi zewnętrznego inspektora ochrony danych.

 

Nowoczesny marketing a ochrona danych osobowych
Alicja Plichta

Dyrektor Działu Zarządzania Produktami

Product Manager LEX Ochrona Danych Osobowych