Fundacja rodzinna - zasady opodatkowania

14 maja 2025

Od 22 maja 2023 r. możliwe jest tworzenie fundacji rodzinnych. Celem działania fundacji rodzinnej jest gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Oferując szereg korzyści podatkowych fundacja rodzinna stała się atrakcyjnym narzędziem zarządzania majątkiem.

Z dniem 22 maja 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, regulująca organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej. Celem działania fundacji rodzinnej jest gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Prace nad ustawą o fundacji rodzinnej trwały kilka lat i stanowi ona odpowiedź na postulaty firm rodzinnych, które mierzą się lub będą mierzyć w niedalekiej przyszłości z koniecznością przekazania przedsiębiorstwa następcom prawnym. Intencją ustawodawcy przy tworzeniu regulacji dotyczących fundacji rodzinnych było przyznanie preferencji podatkowych fundacjom rodzinnym, co miało na celu skłonienie biznesu rodzinnego do ich zakładania oraz kontynuowania tradycji rodzinnych, zamiast sprzedawania spółek, których wartość była generowana niekiedy przez kilkadziesiąt lat. Oferując szereg korzyści podatkowych fundacja rodzinna stała się atrakcyjnym narzędziem zarządzania majątkiem.

Opodatkowanie fundacji rodzinnej - CIT

Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem CIT, jednak korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, co wynika z brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Należy jednak zwrócić uwagę, że zwolnienie z CIT nie jest całkowite i nie dotyczy wszystkich zdarzeń podatkowo istotnych z perspektywy fundacji rodzinnej. Zwolnienie podmiotowe z CIT nie ma bowiem zastosowania do podatku od przychodów z budynków. Jednakże do momentu, gdy fundacja rodzinna nie będzie wypłacać żadnych świadczeń na rzecz beneficjentów, nie będzie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Również wypłata dywidend ze spółek, których fundacja rodzinna będzie posiadać udziały nie spowoduje powstania po jej stronie opodatkowania. Dopiero w związku z wypłatą świadczeń na rzecz beneficjentów lub jej likwidacji, powstanie opodatkowanie stawką CIT w wysokości 15%.

Opodatkowanie fundacji rodzinnej - PIT

Co do zasady świadczenia uzyskiwane przez beneficjentów fundacji będą podlegały podatkowi dochodowemu od osób fizycznych w wysokości 15% podstawy opodatkowania. Z uwagi na potrzebę zapewnienia realizacji celów ustawowych wprowadzono jednak mechanizm pozwalający na zwolnienie otrzymanych przysporzeń z opodatkowania w PIT w niektórych wypadkach. Beneficjenci zaliczani do tzw. zerowej grupy podatkowej wobec fundatora będą zwolnieni od podatku PIT z tytułu otrzymanych świadczeń albo mienia pozostawionego im do dyspozycji po rozwiązaniu fundacji rodzinnej. Osobami zaliczanymi do tzw. zerowej grupy podatkowej są:

  • małżonek,
  • zstępni – dzieci, wnuki, prawnuki, itd.
  • wstępni – rodzice, dziadkowie, pradziadkowie, itd.
  • pasierbowie,
  • rodzeństwo,
  • ojczym,

Ponadto, beneficjenci fundacji rodzinnej z pierwszej i drugiej grupy podatkowej wobec fundatora będą płacili niższy PIT w wysokości 10% zamiast 15% od świadczeń otrzymywanych z fundacji rodzinnej.

Dozwolona działalność fundacji rodzinnej

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w określonym przez ustawę o fundacji rodzinnej zakresie. Zgodnie z art. 5 tej ustawy fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:

  • zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
  • najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
  • przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
  • nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
  • udzielania pożyczek:
    1. spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
    2. spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
    3. beneficjentom;
  • obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
  • produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
  • gospodarki leśnej.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez fundację rodzinną w dozwolonym przez ustawę zakresie będzie wiązać się z brakiem opodatkowania. Natomiast wyjście poza ustawowe ramy zakresu działalności będzie wiązać się z sankcyjnym opodatkowaniem podatkiem CIT w wysokości 25%.

Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe fundacji rodzinnej

Wprowadzenie fundacji rodzinnej jako podmiotu, który może podlegać opodatkowaniu wymusiło zmiany przepisów ogólnych dotyczących odpowiedzialności za ewentualne zobowiązania podatkowe. Zgodnie z brzmieniem art. 116a § 1 Ordynacji podatkowej za zaległości podatkowe innych osób prawnych niż wymienione w art. 116 i fundacji rodzinnej w organizacji odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem członkowie organów zarządzających tymi podmiotami. Przepis art. 116 stosuje się odpowiednio.

Tomasz Kręski | Senior Product Manager Księgowość i Podatki

Polecane

  • Czynności sprawdzające w Ordynacji podatkowej Czynności sprawdzające w Ordynacji podatkowej

    Czynności sprawdzające w Ordynacji podatkowej

    Czynności sprawdzające to odmienna od kontroli podatkowej procedura prowadzona przez organy podatkowe, która w mniejszym stopniu angażuje podatników niż kontrola podatkowa. Organy podatkowe nie muszą informować podatników o ich wszczęciu i mogą je prowadzić bez ograniczeń czasowych. Czynności sprawdzające to obecnie najczęściej wykorzystywana przez organy podatkowe forma weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych.
    31-07-2025
    Więcej 
  • Zmiany w planie finansowym jednostki w trakcie trwania roku budżetowego Zmiany w planie finansowym jednostki w trakcie trwania roku budżetowego

    Zmiany w planie finansowym jednostki w trakcie trwania roku budżetowego

    W codziennej praktyce funkcjonowania jednostek samorządowych często pojawia się pytanie: czy kierownik jednostki budżetowej jest jedyną osobą, która musi zatwierdzać zmiany wprowadzone przez organ JST w planie finansowym? Odpowiedź nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Jakie są w tych kwestiach obowiązujące przepisy, kiedy zatwierdzenie jest konieczne, a kiedy wystarczy samo zawiadomienie.
    30-07-2025
    Więcej 
  • Elektrownie fotowoltaiczne a podatek od nieruchomości - po 1.01.2025 r. Elektrownie fotowoltaiczne a podatek od nieruchomości - po 1.01.2025 r.

    Elektrownie fotowoltaiczne a podatek od nieruchomości - po 1.01.2025 r.

    Przez lata największym problemem zarówno dla podatników, jak i organów podatkowych była niejednoznaczność przepisów dotyczących opodatkowania instalacji fotowoltaicznych. Kluczowe wątpliwości dotyczyły tego, czy i w jakim zakresie instalacje PV należy traktować jako budowle, a tym samym – czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Brak jednoznacznych przepisów powodował rozbieżności interpretacyjne i ryzyko sporów sądowych.
    21-07-2025
    Więcej