Nowe zasady prowadzenia PKPiR od 1 stycznia 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, które określa nowy wzór PKPiR. Głównym celem wprowadzenia nowych regulacji jest dostosowanie przepisów do obowiązku prowadzenia ksiąg podatkowych w postaci elektronicznej.
Do końca 2025 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zaś 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 6 września 2025 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, które określa nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR). Głównym celem wprowadzenia nowych regulacji jest dostosowanie przepisów do obowiązku prowadzenia ksiąg podatkowych w postaci elektronicznej oraz ich przesyłania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wzór księgi zostanie ponadto uzupełniony o dodatkowe kolumny, zawierające numer faktury wystawionej przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur oraz identyfikator podatkowy kontrahenta. Nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) wprowadza także inne zmiany dotyczące m.in. dokumentowania zdarzeń gospodarczych, a także momentu dokonywania wpisów w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz przychodów.
Nowe kolumny w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR)
Od 1 stycznia 2026 r. wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) zostanie uzupełniony o dodatkowe kolumny. W dodanej kolumnie nr 3 trzeba będzie wpisywać numer identyfikujący fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), natomiast w dodanej kolumnie nr 5 - identyfikator podatkowy kontrahenta.
Brak możliwości dokumentowania w PKPiR zakupów za pomocą paragonu bez NIP
Od 1 stycznia 2026 r. nie będzie już możliwości dokumentowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) zakupów dokonywanych w jednostkach handlu detalicznego za pomocą paragonów bez NIP dotyczących np. zakupu środków czystości lub materiałów biurowych. Brak będzie również możliwości dokumentowania zakupu materiałów pomocniczych za pomocą dowodów wewnętrznych - konieczna będzie do tego celu faktura uproszczona (tj. paragon z NIP).
Ujednolicenie terminów dokonywania wpisów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR)
Od 1 stycznia 2026 r. niezależnie od tego, czy podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR) będzie prowadzona przez biuro rachunkowe, czy samodzielnie przez podatnika, wpisy będą dokonywane, co do zasady, najpóźniej do dnia 20. każdego miesiąca, następującego po miesiącu dokonania wydatków bądź uzyskania przychodu.
Zmiany dotyczące spisu z natury
Od 1 stycznia 2026 r. spis z natury nie będzie musiał być podpisywany przez osoby sporządzające, a wystarczający będzie jedynie podpis właściciela firmy lub wspólników. W podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) będzie ujmowana jedynie wartość spisu z natury.
Brak możliwości prowadzenia uproszczonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) przez niektórych rolników
Od 1 stycznia 2026 r. zlikwidowana zostanie możliwość prowadzenia uproszczonej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) przez rolników prowadzących gospodarstwo rolne bez zatrudnienia w nim pracowników, członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz pracowników rolnych, wykonujących działalność gospodarczą, osobiście lub z udziałem członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, osiągających do 10.000 zł przychodu w roku podatkowym.