Wdrażanie narzędzi AI w organizacji

19 grudnia 2025

Czy jeśli chcemy korzystać z narzędzi AI wystarczy kupić licencję na wybrane rozwiązanie? Kto powinien decydować o wyborze narzędzia, a kto powinien o tym wiedzieć i odpowiadać za wdrożenie? Czy klienci muszą wiedzieć o korzystaniu przez organizację z narzędzi opartych o sztuczną inteligencję?

Wszystkie powyższe pytania na obecnym etapie rozwoju technologii sztucznej inteligencji są wyjątkowo zasadne. Te wątpliwości wynikają przede wszystkim z tego, że już od wielu lat żadna inna technologia w tak szybkim czasie nie dokonała tak wielu zmian w podstawowych definicjach czy utartych schematach postępowania. Każdy z nas więc staje przed pewnymi wątpliwościami, szczególnie w tak trudnej branży jaką jest branża prawna.

  • Czy muszę informować klientów o korzystaniu z narzędzi AI?
  • Jakie polityki i zapisy do dokumentów wewnętrznych muszę wprowadzić, wdrażając narzędzie AI do organizacji
  • Kto w organizacji powinien wiedzieć o wykorzystywaniu narzędzi AI?
  • Cyberbezpieczeństwo AI - jakie rozwiązania wspomagające bezpieczeństwo wdrożyć?

To pytania, które padają już teraz, a na które odpowiedzi znajdują się w produkcie LEX Prawo Sztucznej Inteligencji pod tym linkiem

Czy muszę informować klientów o korzystaniu z narzędzi AI?

Korzystanie z narzędzi opartych o sztuczną inteligencję w przestrzeni zawodowej, szczególnie w branży prawnej, bardzo często bywa kontrowersyjne. Świadczenie usług prawnych bowiem kojarzy się jednak z pewnego rodzaju z góry założonym sposobem pracy, w którym to wydaje się, że mało jest miejsca na technologię. Nic bardziej mylnego. Już od dłuższego czasu coraz więcej prawników korzysta z narzędzi określanych mianem legal - techu, czyli rozwiązań technologicznych wspomagających pracę kancelarii. Jest to pojęcie bardzo szerokie, dotyczyć może zarówno wsparcia w organizacji pracy, jak i wsparcia pracy merytorycznej w postaci chociażby przyspieszenia researchu prawnego. Takie samo miejsce mogą zająć narzędzia oparte o technologię AI. I o ile wykorzystywanie ich w celu organizacji pracy własnej czy pracy kancelarii jest sprawą typowo wewnętrzną i zależną od woli i decyzji osób zarządzających, o tyle wykorzystywanie AI szerzej, np. przy pracy merytorycznej może już  znacząco wpływać na sytuację klientów kancelarii. Czy więc muszą o tym wiedzieć?

Z jednej strony jest tak, że niezależnie od narzędzia wybranego do przygotowanie odpowiedzi do klienta czy pisma procesowego, za jego ostateczny kształt zawsze i bezwzględnie odpowiada prawnik. To w jego rękach spoczywa obowiązek osobistego sprawowania pieczy nad prowadzoną sprawą. W przypadku błędu więc, prawnik nie będzie mógł powoływać się na brak odpowiedzialności z uwagi na błąd narzędzia. I dokładnie tak jest w przypadku AI. W związku z powyższym wydaje się, że prawnik korzystając z jakichkolwiek narzędzi, również narzędzi AI, nie musi mówić o tym swojemu klientowi.

Pozostaje jednak kwestia etyki zawodowej oraz zachowania tajemnicy. Odpowiedź więc na postawione pytanie nie jest jednoznaczna. Więcej na ten temat mówi Pani Natalia Polańska w materiale dostępnym w LEX Prawo Sztucznej Inteligencji pod tym linkiem

Czy i na jakich zasadach korzystać z narzędzi AI w pracy zawodowej?

Jak już zostało powiedziane powyżej, korzystanie z narzędzi technologicznych, które mają wesprzeć pracę prawnika nie jest niczym nowym. Sama rewolucja związana z rozwojem AI niczego w tej sytuacji nie zmienia. Co do zasady prawnik ma wolność wyboru narzędzi, które pomagają mu w pracy. To, co może być pewnym ograniczeniem to oczywiście kwestie poufności, ochrona danych, w tym danych osobowych, etyki zawodowej czy przepisów prawa. Czy więc narzędzia AI są dostępne dla prawnika? Oczywiście. Natomiast z zachowaniem ogólnych zasad ostrożności i bezpieczeństwa, ale także świadomości zagrożeń wynikających z korzystania z tej technologii, które karzą nam zwracać szczególną uwagę na weryfikację i brak zaufania.

A jak może kończyć się bezwzględna wiara w wyniki pracy AI? O tym dr Damian Flisak tutaj

Czy kwestia wykorzystywania sztucznej inteligencji jest uregulowana prawnie?

W tym wypadku odpowiedź jest prosta: tak. AI Act, czyli unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji to podstawowy akt prawny regulujący kwestie wykorzystywania sztucznej inteligencji w Europie. W obrębie tej regulacji znajdziemy zasady dotyczące tworzenia i wykorzystywania rozwiązań opartych o tę technologie. Dla wszystkich tych, którzy chcą rozwijać swoje rozwiązania w tym zakresie powinien być to pierwszy krok. Od jego przepisów bowiem zależy, czy dane rozwiązanie będzie mogło być stworzone i w konsekwencji - wykorzystywane.

Ale AI Act to nie wszystko. Pracując ze sztuczną inteligencją zwrócić należy uwagę również na inne przepisy, nie koniecznie bezpośrednio powiązane z AI. Mam tu na myśli chociażby RODO czy przepisy bardziej ogólne jak prawo autorskie czy prawo cywilne. Nie da się uciec od ogólnych zasad, chociażby dotyczących odpowiedzialności, ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa czy przetwarzania danych osobowych.

Sztuczna inteligencja zmienia zasady gry. Naszą rolą obecnie jest to, aby jak najwcześniej zdawać sobie sprawę z problemów, które w praktyce występują na styku wykorzystania sztucznej inteligencji i różnych dziedzin życia i prawa. Wiele z występujących wątpliwości już dziś możemy rozwiać. Wspomóc może LEX Prawo Sztucznej Inteligencji oraz dostępne tam LEX Newsy. Zachęcamy do zapoznania się z nimi pod tym linkiem

 

Patrycja Tiuryn | Product Manager LEX ESG i LEX Prawo Sztucznej Inteligencji