Zmiany w planie finansowym jednostki w trakcie trwania roku budżetowego

30 lipca 2025

W codziennej praktyce funkcjonowania jednostek samorządowych często pojawia się pytanie: czy kierownik jednostki budżetowej jest jedyną osobą, która musi zatwierdzać zmiany wprowadzone przez organ JST w planie finansowym? Odpowiedź nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Jakie są w tych kwestiach obowiązujące przepisy, kiedy zatwierdzenie jest konieczne, a kiedy wystarczy samo zawiadomienie.

Zmiany w planie finansowym jednostki – kto je zatwierdza?

Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 7.12.2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zarząd jednostki samorządu terytorialnego (JST) zawiadamia samorządowe jednostki budżetowe o dokonanych zmianach w planach dochodów i wydatków wprowadzanych w toku wykonywania budżetu. Co istotne, jak stanowi § 12 ust. 2 tego rozporządzenia, takie zawiadomienie stanowi podstawę do dokonania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych – bez konieczności ich zatwierdzania przez kierownika jednostki.

Oznacza to, że w trakcie roku budżetowego kierownik samorządowej jednostki budżetowej nie zatwierdza zmian wprowadzanych przez organ wykonawczy lub stanowiący JST. Wyjątkiem jest sytuacja opracowywania projektu planu finansowego, który zgodnie z § 5 rozporządzenia musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki i przekazany zarządowi JST.

Podstawy prawne zmian w planie dochodów i wydatków

Zgodnie z art. 257 ustawy z 27.08. 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305), zarząd JST może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu w toku jego wykonywania. Uprawnienia do wprowadzania zmian mogą być również przekazane organowi wykonawczemu przez organ stanowiący. Wspomniane wcześniej rozporządzenie Ministra Finansów z 7.12.2010 r. precyzuje sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych, w tym zasady opracowywania i zmiany planów finansowych.

Warto podkreślić, że kierownik jednostki budżetowej nie ma obowiązku zatwierdzania zmian wprowadzanych przez organy JST – wystarczające jest zawiadomienie, które stanowi podstawę do aktualizacji planu finansowego.

Przesunięcia między paragrafami w zakładzie budżetowym

W przypadku samorządowych zakładów budżetowych, które często stoją przed dylematem stosowania przesunięć między paragrafami przy dokonywaniu zakupów na realizację zadań jednostki- częstym pytaniem wtedy jest to, czy taki zakład budżetowy musi mieć zgodę jednostki nadrzędnej? Często jest bowiem tak, że takie podmioty na dokonanie określonego zakupu posiadają zarówno dotację podmiotową, jak i środki własne z tytułu prowadzonej działalności. Zgodnie z § 41 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 7.12.2010 r., kierownik zakładu może dokonywać zmian w planie finansowym w ciągu roku budżetowego, zgodnie z warunkami określonymi w art. 15 ust. 8 ustawy o finansach publicznych - precyzuje ekspertka z zakresu finansów publicznych p. Monika Anuszewska.

Co więcej, § 41 ust. 4 rozporządzenia stanowi, że realizacja planu kosztów polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami (np. z paragrafu 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników na paragraf 4210 – zakup materiałów i wyposażenia) nie wymaga formalnej zmiany planu finansowego, o ile odbywa się w granicach obowiązujących przepisów.

Ewelina Majewska | Product Manager Księgowość i Podatki w Administracji

Polecane