Wolters Kluwer Sklep Online

Jesteś już użytkownikiem programów LEX?

Co nowego

Kategoria: LEX Ochrona Zdrowia

  • Standardy ochrony małoletnich w placówce medycznej - kto i jak musi je wdrożyć? Standardy ochrony małoletnich w placówce medycznej - kto i jak musi je wdrożyć?

    Standardy ochrony małoletnich w placówce medycznej - kto i jak musi je wdrożyć?

    Choć przepisy dotyczące standardów ochrony małoletnich weszły w życie 15 lutego 2024 r., podmioty zobowiązane do ich wprowadzenia (w tym organy zarządzające placówkami medycznymi czy organizatorzy działalności medycznej) mają jeszcze pół roku na ich wdrożenie (do 15 sierpnia 2024 r.). W ramach artykułu sygnalizujemy jakie podmioty ...
    08-03-2024
    Więcej 
  • Autoryzacja NFZ - kto i na jakich zasadach musi ją uzyskać? Autoryzacja NFZ - kto i na jakich zasadach musi ją uzyskać?

    Autoryzacja NFZ - kto i na jakich zasadach musi ją uzyskać?

    Uzyskanie autoryzacji Narodowego Funduszu Zdrowia to jeden w nowych obowiązków jakie ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta nakłada na niektóre podmioty wykonujące działalność leczniczą. Jakie placówki i dlaczego muszą ją otrzymać? Jakie warunki trzeba spełnić? Jak wygląda procedura jej uzyskania? Najważn...
    20-02-2024
    Więcej 
  • Akredytacja w ochronie zdrowia po 1 stycznia 2024 r. - co się zmieniło? Akredytacja w ochronie zdrowia po 1 stycznia 2024 r. - co się zmieniło?

    Akredytacja w ochronie zdrowia po 1 stycznia 2024 r. - co się zmieniło?

    Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące procesu akredytacji (wynikające z ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta). Zmiany dot. warunków wnioskowania o akredytację, poszczególnych etapów procesu jej przyznawania oraz wpływają na zakres obowiązków i uprawnień placówek zainteresowanych jej uzys...
    26-01-2024
    Więcej 
  • Jak monitorować zdarzenia niepożądane w placówce medycznej? Jak monitorować zdarzenia niepożądane w placówce medycznej?

    Jak monitorować zdarzenia niepożądane w placówce medycznej?

    Od lipca 2024 r. podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń finansowanych ze środków publicznych zawartej z NFZ muszą obowiązkowo identyfikować oraz monitorować zdarzenia niepożądane, które mają miejsce w placówce. W ramach publikacji sygnalizujemy jak realizować ten proces, kto bierze w nim u...
    22-12-2023
    Więcej 
  • Zasady stosowania monitoringu wizyjnego w podmiotach leczniczych Zasady stosowania monitoringu wizyjnego w podmiotach leczniczych

    Zasady stosowania monitoringu wizyjnego w podmiotach leczniczych

    6 września 2023 r. weszły w życie ważne zmiany w zakresie zasad prowadzenia monitoringu w podmiotach wykonujących działalność leczniczą. Dodana została m.in. nowa przesłanka umożliwiająca stosowanie monitoringu wizyjnego w szpitalach. Dowiedz się na czym polegają te zmiany oraz jakie są generalne zasady monitorowania pomieszczeń w ...
    24-11-2023
    Więcej 
  • Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej a zadania szpitali i przychodni Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej a zadania szpitali i przychodni

    Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej a zadania szpitali i przychodni

    8 września weszły w życie ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta oraz nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i niektórych innych ustaw, które nakładają na placówki medyczne szereg zadań związanych z zapewnieniem jakości w opiece nad pacjentem i udzielaniem świadczeń. Dowiedz się kto i na jakich zasadach będz...
    26-09-2023
    Więcej 
  • Standard leczenia bólu w przychodniach - jak wdrożyć? Standard leczenia bólu w przychodniach - jak wdrożyć?

    Standard leczenia bólu w przychodniach - jak wdrożyć?

    Od 24 sierpnia 2023 r. podmioty wykonujące działalność leczniczą mają obowiązek stosować rozporządzenie ws. standardu organizacyjnego leczenia bólu w warunkach ambulatoryjnych (systematyzuje ono różne aspekty leczenia bólu, wskazując ścieżkę postępowania). Od tej pory lekarz ma obowiązek oceny, monitorowania i właściwego leczen...
    30-08-2023
    Więcej 
  • Udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu i osobie upoważnionej Udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu i osobie upoważnionej

    Udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu i osobie upoważnionej

    Jednym z praw pacjenta, jest prawo dostępu do swojej dokumentacji medycznej. Świadczeniobiorca nie jest jednak oczywiście jedynym podmiotem, które może ją uzyskać. Niektóre osoby czy instytucje mogą bowiem otrzymać informacje o stanie zdrowia pacjenta, za jego upoważnieniem, zgodą czy z nawet urzędu.
    27-07-2023
    Więcej 
  • Podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia od 1 lipca 2023 r. - dla kogo i o ile? Podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia od 1 lipca 2023 r. - dla kogo i o ile?

    Podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia od 1 lipca 2023 r. - dla kogo i o ile?

    Z początkiem lipca po raz kolejny wzrosły pensje minimalne w ochronie zdrowia. Podwyżki obejmują m.in. lekarzy, pielęgniarki ale również inny personel medyczny i niemedyczny. Dowiedz się jakich pracowników podmiotów leczniczych objął wzrost wynagrodzeń i o ile wzrosły ich płace po 1 lipca.
    28-06-2023
    Więcej 
  • Krajowa Sieć Onkologiczna - zasady kwalifikacji i obowiązki placówek medycznych Krajowa Sieć Onkologiczna - zasady kwalifikacji i obowiązki placówek medycznych

    Krajowa Sieć Onkologiczna - zasady kwalifikacji i obowiązki placówek medycznych

    Ustawa o Krajowej Sieci Onkologicznej (weszła w życie 20 kwietnia), wprowadza nowy model organizacji i zarządzania opieką onkologiczną w Polsce. System ten będzie realizowany przez Specjalistyczne Ośrodki Leczenia Onkologicznego (SOLO) na trzech poziomach zaawansowania. Dowiedz się na jakich zasadach odbędzie się kwalifikacja do KSO, jaki...
    30-05-2023
    Więcej 
  • Trudny pacjent w placówce medycznej - jak sobie z nim radzić? Trudny pacjent w placówce medycznej - jak sobie z nim radzić?

    Trudny pacjent w placówce medycznej - jak sobie z nim radzić?

    Agresja ze strony pacjenta, nagrywanie przebiegu wizyty telefonem czy obecność na prośbę pacjenta osób trzecich w trakcie udzielania świadczeń, to przykłady trudnych sytuacji, z którymi na co dzień mierzą się lekarze oraz inny personel. Dowiedz się jaki działania może podjąć lekarz oraz pozostały personel placówki, aby nie narazi...
    27-04-2023
    Więcej